Recerca

Meritxell Abril, del CT BETA, en una sessió amb escolars del projecte Plastic Pirates
Amb el projecte Plastic Pirates els joves prenen consciència de la necessitat de conservar els rius nets

Aquesta primavera 1.250 joves de l’Estat espanyol estudiaran la presència de plàstics als rius amb el projecte Plastic Pirates

Durant els mesos d'abril i maig de 2024, prop de 1.250 joves de 32 centres educatius o associacions juvenils de Catalunya, el País Valencià i Castella i Lleó, participaran en diversos mostrejos encaminats a estudiar la presència i la tipologia de residus als rius. L’estudi de camp que faran els joves s’emmarca en una nova edició del projecte Plastic Pirates, que en aquesta ocasió està coordinat pel Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC, la Universitat de Burgos i la Fundación Oxígeno, amb la col·laboració de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua-CSIC.

Amb el projecte europeu de ciència ciutadana Plastic Pirates, els joves recolliran dades sobre macroplàstics a la ribera del riu i residus flotants i microplàstics a l’aigua. Un cop realitzats els mostrejos, els investigadors implicats en el projecte revisaran les dades enviades pels participants per a la seva validació, per poder incloure'ls a la base de dades de residus plàstics d’àmbit europeu.

Anàlisis preliminars d'edicions anteriors indiquen que els grups de joves han trobat, en rius de les províncies d'Àvila, Burgos, Barcelona, ​​Girona, Lleida i Tarragona, aproximadament 4.600 residus plàstics d'un sol ús, formats principalment per bosses de plàstic, envasos d’aliments i tovalloletes sanitàries. Els residus d’un sol ús representen aproximadament el 30 % de tots els residus trobats als 37 trams de riu analitzats.

Un projecte que va començar fa vuit anys

El projecte Plastic Pirates va néixer a Alemanya el 2016 i està enfocat a grups de joves de diferents centres educatius, associacions i agrupacions de tot Europa. A més a més de l’Estat espanyol, hi participa Alemanya, Àustria, Bèlgica, Bulgària, Eslovàquia, França, Grècia, Hongria, Holanda, Itàlia, Lituània i Portugal, essent una de les xarxes de ciència ciutadana més grans adreçada a joves que existeixen avui dia. Tots aquests països van participar durant la tardor passada en una campanya de mostreig conjunta en què 257 grups de joves, 45 d'ells de l’Estat espanyol, van comprovar l’estat de diferents rius europeus.

Els joves d’aquests països aprenen i apliquen tècniques científiques estandarditzades per analitzar en rierols i rius la presència de deixalles en general i de plàstic en particular. Les dades recollides per les persones participants són revisades després per la comunitat científica associada al projecte i constitueixen una valuosa contribució a la investigació de la contaminació causada pels residus plàstics als rius europeus.

Aquest projecte rep finançament per part de la Comissió Europea –Horizon Europe– en l'àmbit de la “Missió: Restaurar el nostre oceà i les nostres aigües per al 2030” i compta amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) - Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.