Sessió del projecte CARBON FARMING MED, a la Sala Gòtica de Casa Convalescència
Sessió del projecte Carbon Farming Med, a la Sala Gòtica de Casa de Convalescència

Comença el Carbon Farming Med, un projecte per impulsar l’entrada del sector agrícola mediterrani al mercat de crèdits de carboni

29.02.2024

Aquest dijous ha tingut lloc a Vic la reunió de llançament del Carbon Farming Med, un nou projecte finançat pel programa Interreg Euro-MED, que treballarà per promoure l’entrada del sector agrícola de la regió Mediterrània al mercat dels crèdits de carboni. El projecte, sota la coordinació del Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC, se centrarà a adaptar les metodologies de mesura, notificació i verificació de la quantitat de CO2 que pot arribar a ser capturat i emmagatzemat als sòls agrícoles gràcies a l’aplicació de determinades pràctiques agrícoles i agroforestals.

L’experiència adquirida en el marc de Carbon Farming Med ha de servir per demostrar que l’adopció d’aquest tipus de pràctiques poden obrir la porta a l’entrada d’aquest sector a la coneguda com a “agricultura de carboni”. A grans trets, es tracta d’un nou model de negoci a partir del qual seria possible que el sector agrícola obtingués ingressos addicionals a partir de la venda de crèdits de carboni. Aquests crèdits es poden vendre com a compensació per les emissions de gasos d'efecte hivernacle, ajudant així a finançar i incentivar pràctiques que contribueixen a la mitigació del canvi climàtic.

Per garantir el bon funcionament del sistema, és crucial que els mètodes de verificació siguin sòlids, ja que cal garantir la credibilitat dels crèdits de carboni que es posen al mercat. Un sistema de verificació robust assegura que les quantitats de carboni capturat i emmagatzemat es comptabilitzin amb precisió i que les pràctiques agrícoles compleixin els estàndards establerts per reduir les emissions de gasos d'efecte hivernacle.

Això és fonamental per mantenir la integritat del mercat de crèdits de carboni i assegurar que les accions de mitigació del canvi climàtic siguin efectives i confiables. En aquest sentit, Carbon Farming Med serà una de les primeres experiències d’aquest tipus a la regió Mediterrània. A banda de la contribució en la millora del marc conceptual i metodològic, el consorci també intentarà reunir futurs beneficiaris d’aquest nou mercat, tant compradors com venedors.

A banda del CT BETA, el consorci el formen també l’Euroregió Pirineus-Mediterrània, la Federació Agroforestal Europea, l’empresa Azolla Projects, el Consell per la Recerca en Agricultura i Anàlisi de l’Economia Agrària d’Itàlia (CREA), CENER21 de Bòsnia i Hercegovina, l’Institut per la Salut i el Medi Ambient d’Eslovènia (IHE), la Universitat Tècnica de Creta i el centre CRITT IAA Sud de França.