Recerca

Premi del congrés SBE
Conferència del congrés SBE
Presentació del congrés SBE

Destacada participació de la UVic-UCC en el Congrés de la Societat Espanyola de Biofísica

Després d’onze anys, Catalunya va tornar a ser l’escenari del Congrés de la Societat Espanyola de Biofísica. El XVII Congress of the Spanish Biophysical Society (SBE) va tenir lloc a Castelldefels del 27 al 30 de juny, i va atraure científics, investigadors i professionals de tot el món. El congrés, que se celebra cada 2 anys, va comptar amb la participació de més de 210 participants i va tenir lloc a l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB) de la UPC. En total hi va haver cinc conferències magistrals, deu sessions temàtiques amb més de cinquanta presentacions orals i més de cent cinquanta pòsters, dividits en dues sessions.

Participació destacada de la UVic-UCC

"El XVII Congress of the Spanish Biophysical Society serveix com a plataforma per reunir científics de diferents àmbits, fomentant la col·laboració i impulsant la innovació en el camp per abordar-ne els reptes més urgents", explicava Carlo Manzo, president del Comitè Organitzador del congrés i investigador el grup de recerca Bioinformatics and Bioimaging (BI-Squared). I afegia que un dels objectius del congrés és el de facilitar l’intercanvi de coneixements i idees: “pretenem accelerar la descoberta científica i contribuir a l'avanç de la biofísica”. A més de Carlo Manzo, també participaven en l’organització Clara Prats, investigadora del grup de recerca Biocom, de la Universitat Politècnica de Catalunya, i la Societat Espanyola de Biofísica.

Investigadors i investigadores de la UVic-UCC van contribuir amb quatre pòsters i amb una presentació oral, a càrrec de Sergi Masó, membre del grup de recerca Bi-Squared i estudiant de doctorat en el programa de Ciències i Tecnologia Experimentals. Marta Cullell, membre del grup Bi-Squared, va rebre un dels premis de pòsters patrocinats per la Secció de Biofísica de la Societat Catalana de Biologia pel seu treball sobre la difusió de les integrines en la membrana cel·lular de fibroblastos.

Eva Espasa, vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, va participar en la cerimònia d’obertura del congrés, posant èmfasi en el paper crucial de la biofísica per abordar els reptes globals i influir en els processos de presa de decisions, especialment en àrees com la salut pública i la innovació biomèdica. Durant la seva intervenció també va destacar l'equilibri de gènere en tots els comitès i llistes d'oradors convidats del congrés. A l’acte d’obertura també hi van assistir autoritats locals i representants de les institucions organitzadores, com Ramon Amador, regidor d'Universitats del Consell Municipal de Castelldefels; José Manuel Yúfera, delegat del rector de la UPC al Campus del Baix Llobregat, i Xavier Fàbregas, el nou director de l'EEABB.

La biofísica, un àmbit multidisciplinari

Durant l'esdeveniment, els assistents van tenir l'oportunitat d'explorar una àmplia gamma de temes, com la biofísica de les cèl·lules i els teixits, l'estructura, la dinàmica i les funcions de les proteïnes, la intel·ligència artificial aplicada a la biofísica i la biofísica computacional en l'àmbit de la salut, entre altres. El congrés va servir per fomentar un entorn dinàmic per a l’intercanvi d’idees i la difusió de les investigacions. Cal destacar-ne la participació de Petra Schwille, directora gerent de l'Institut Max Planck de Bioquímica (Martinsried, Alemanya), que va oferir una conferència magistral centrada en els seus estudis sobre la biologia sintètica, la reconstrucció de processos cel·lulars i cèl·lules vives mitjançant el disseny i l'enginyeria de sistemes biològics dramàticament simplificats per comprendre la seva funció.

Durant el congrés els participants van poder assistir a la presentació de més de cent cinquanta pòsters realitzats per joves investigadors i estudiants. A més de les sessions acadèmiques, també hi eren presents empreses com Abberior, Paralab, ThermoFisher, Leica, Lasing i Hamamatsu, que van mostrar instruments, eines i tecnologies biofísiques d’última generació per tal d’aportar una visió pràctica a les aplicacions de la biofísica.

El congrés va concloure amb una conferència magistral a càrrec d’Ismael Mingarro, investigador de la Universitat de València, organitzada per la Secció de Biofísica de la Societat Catalana de Biologia. Aquest congrés ha rebut el suport dels ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca 2023 del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, i amb la col·laboració de la Unitat de Divulgació Científica, i dels ajuts per a l'organització de Congressos de la UPC, convocatòria 2023.