Docència

Antoni Portell al Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació
Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació

Destacada participació de la UVic-UCC en el Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació

13.07.2023

Del 4 al 6 de juliol, diversos professionals de la UVic, tant membres del PDI com del PAS, van participar en la XII edició del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, que va tenir lloc al Campus Cappont de la Universitat de Lleida, amb el títol “Millora de les experiències d’aprenentatge: transformació i reptes”. El congrés va centrar l’atenció en la necessitat de cercar estratègies per promoure entorns de qualitat que afavoreixin una major personalització i transversalitat del procés formatiu.

Com ja ha succeït en les darreres edicions, la UVic-UCC  hi va ser present en diverses sessions i formats. En l’àmbit de les sessions monogràfiques, Antoni Portell, director del CIFE, va presidir la sessió "Potenciando la sinergia entre docentes: la importancia de la colaboración y los equipos docentes en la universidad", en què diversos professors de la UVic-UCC, Meritxell Mondejar-Pont, Laura Rota-Musoll, Elisabet Dachs-Cabanas, Irina Khayrizamanova, Jessica Latorre, Anna Ramon-Aribau, Vanesa Torres i Tony Valente, van presentar “A cooperative group project in a nursing degree: teachers and students interdisciplinary learning”, en què professors d'un programa d'infermeria de primer curs van desenvolupar un projecte cooperatiu transversal de grau amb l'objectiu d'aprofundir en una malaltia que els estudiants poden trobar en la seva carrera professional.

En la 10a sessió monogràfica, titulada "Les eines tecnològiques al servei de la planificació pedagògica", Eulàlia Massana-Molera, Richard Samson, Elena Molina Vicente, Anna Ballús Pujol, PDI i PAS de la UVic-UCC, van oferir la ponència “Perfil del professorat UVic-UCC segons l’ús de les TIC a la docència. Comparativa abans i després de la pandèmia”, sobre la transició digital de la Universitat, que va ser impactada pel confinament ocasionat per la pandèmia de covid-19, en què les TIC van tenir un paper essencial.

Ja en el bloc de sessions orals, es va exposar “Selecció d’estudiants de medicina amb un perfil humanista: una proposta de prova d’aptitud personal”, presentació que va anar a càrrec de Josep Roma, Antoni Castro, Eva Peguero, Bàrbara Segura, Jaume March, Anna Casanovas, Vicent Fonollosa, Joan San, Joaquim Gea, Albert Balaguer, Teresa Estrach, Ramon Pujol, Antoni Trilla, Salvador Navarro, membres del Departament de Salut i de diverses Universitats, entre les quals la UVic-UCC. S’hi va assenyalar que a les facultats de Medicina de Catalunya han dut a terme una prova pilot el mes de setembre del 2022 amb l’objectiu de poder seleccionar estudiants de Medicina amb un perfil més humanístic i relacional.

També es va presentar el pòster de Javier Onrubia, Rosa Colomina, Horacio Vidosa i, per part de la UVic-UCC, Mila Naranjo “Mejorar la colaboración entre escuela y universidad en las prácticas de maestro/a mediante espacios de “colaboración expandida”, que mostrava els resultats d’un projecte per millorar la col·laboració escola/universitat en les pràctiques de mestre.

D’altra banda, Toni Sellas, Anna Vila-Martí, Míriam Torres-Moreno, Raúl Martínez-Corcuera, Sergi Solà, Laura Domingo-Peñafiel, tots ells de la UVic-UCC, van parlar sobre el paper del pòdcast en el procés d’ensenyament i aprenentatge universitari. Aquesta comunicació va mostrar una experiència transversal d’implementació del pòdcast com a eina d’ensenyament i aprenentatge a la UVic-UCC.

Centrant-se en com desenvolupar la competència oral de futurs mestres, professors de la UB, la UVic-UCC i la Complutense de Madrid, van presentar la seva comunicació en què es proposa explorar les activitats d’educació infantil, primària i secundària relacionades amb la competència oral. D'altra banda, per part d’Elisava, Juan Jesús Arrausi i Salvador Fàbregas van oferir directius i dinàmiques creatives per al monitoratge de la qualitat pedagògica.

Pel que fa a les sessions pòster, se'n va presentar un sobre la percepció de docents i estudiants de les competències transversals en el grau en Odontologia de la Universitat Diego Portales (UDP) de Xile, amb professorat d’aquesta universitat, de la UPF i, per part de la UVic-UCC, de Josep Eladi Baños.

Finalment, Mercè Carrera Peruga i Lluís Solé Salas, tots dos professors de la UVic-UCC, van exposar una aproximació a l’ús de pràctiques musicals creatives a les aules de Catalunya.

L’edició d’enguany del CIDUI va incloure dues sessions de treball del Think Challenge CIDUI, en què es van construir propostes concretes i realistes per a tota la comunitat universitària en diferents àmbits de la innovació docent. Durant el CIDUI 2023 també es va dur a terme el Simposi Red-U amb el títol “Procesos de cambio en marcha: liderazgo desde un enfoque académico de la docencia y del aprendizaje (SoTL)”, que va dirigir Antoni Portell.

El CIDUI és una realitat singular i significativa, un espai de col·laboració entre les universitats de Catalunya, obert a la resta de les universitats espanyoles i d’arreu del món, organitzat per totes les universitats públiques catalanes que s’hi han anat adherint progressivament.