Imatge IRIS-CC - Assajos Clínics

El Biobanc de l’IRIS-CC, aprovat pel Departament de Salut i inscrit a la xarxa estatal de l’Instituto de Salud Carlos III

El Biobanc de l’Institut de Recerca i Innovació en Ciències de la Vida i de la Salut a la Catalunya Central (IRIS-CC) ha estat inscrit a la xarxa estatal de biobancs de l’Instituto de Salud Carlos III. Aquest registre permetrà a l’IRIS-CC treballar en xarxa en l’àmbit estatal, cosa que facilitarà l’increment de l’impacte científic de l’institut, que té per objectiu generar coneixement en les ciències de la vida i la salut, tant per millorar la qualitat de vida, com per crear un ecosistema territorial.

El biobanc va ser aprovat per la Direcció General de Planificació i Recerca en Salut del Departament de Salut de la Generalitat el mes d’octubre passat i, el mes de novembre, va passar a formar part de la xarxa estatal de biobancs. L'IRIS-CC entén el biobanc com una plataforma de prestació de serveis a la comunitat científica externa i interna.

El biobanc treballarà preliminarment amb les col·leccions històriques dels serveis d’Anatomia Patològica del Consorci Hospitalari de Vic (CHV) i d’Althaia, que compten amb un milió de mostres, i les noves col·leccions de mostres biològiques en fresc que s’hi emmagatzemaran. Està previst que es posi en marxa al llarg del mes de gener de 2024 i es trobarà ubicat a l’edifici dels laboratoris del CHV.

Un institut de recerca territorial i multicèntric

L’IRIS-CC és una fundació privada que és resultat d’una aliança estratègica entre catorze institucions acadèmiques i sanitàries de la Catalunya Central i la seva àrea d’influència. Amb seu a Vic i Manresa, es tracta d’un institut de base territorial i caràcter multicèntric constituït el 2022. Les institucions fundadores de l’IRIS-CC són les fundacions universitàries Balmes i Bages, la Fundació d’Estudis Superiors en Ciències de la Salut (FESS), la Fundació Privada Elisava, la Fundació Althaia, l’Institut Català de la Salut a la Catalunya Central, el Consorci Hospitalari de Vic, la Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic; la Fundació Hospital d’Olot, la Fundació Sant Andreu Salut, Osonament, la Fundació Hospital de Campdevànol, l’Equip d’Assistència Sanitària Primària Vic i la Fundació Hospital Sant Joan de Déu de Martorell.