Jornada PATT d'aquest dimecres a la Sala Gòtica de la UVic
Treball dels participants a la Jornada PATT
Visita a la planta pilot del projecte FERTIMANURE a Muntanyola

El CT BETA organitza una jornada PATT a Vic sobre biofertilitzants recuperats a partir de dejeccions ramaderes

19.10.2023

Una cinquantena de persones van participar en una Jornada PATT sobre nous productes biofertilitzants recuperats a partir de dejeccions ramaderes, organitzada pel Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC. La jornada, que es va fer ahir, dimecres, a la Sala Gòtica de la UVic, va servir per reunir diversos actors interessats en la valorització de dejeccions ramaderes i per mostrar-hi alguns dels darrers avanços obtinguts en projectes europeus en marxa en aquest àmbit, com és el cas del FERTIMANURE i del NOVAFERT

La part inicial de la Jornada PATT (Pla Anual de Transferència Tecnològica) va donar pas a les exposicions de diversos representants del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural (DACC). Les seves intervencions van servir per fer un repàs a les tendències que el sector ramader d’arreu d’Europa està seguint per processar i valoritzar les dejeccions, però també per desgranar les accions que s’estan portant a terme a Catalunya amb l’objectiu de millorar les pràctiques de fertilització, sempre amb la vista posada en els objectius de neutralitat climàtica que caldrà aconseguir el 2030 i el 2050.

A continuació, la subdirectora del CT BETA i coordinadora del projecte FERTIMANURE, Laia Llenas, va presentar els productes biofertilitzants obtinguts a les cinc biorefineries que aquest projecte ha construït en diversos països europeus, i dels quals s’està estudiant el rendiment agronòmic, l'encaix amb la regulació actual i el potencial real de sortida al mercat.

Exposicions diverses sobre biofertilitzants

Per la seva banda, els investigadors del CT BETA Ana Robles i Jorge Senán van introduir el projecte NOVAFERT, que ja ha començat a treballar per demostrar la viabilitat tècnica, econòmica i ambiental d’una àmplia cartera de productes biofertilitzants alternatius recuperats a partir de diversos tipus de residus orgànics.

El programa de la jornada, el va completar la intervenció d’un representant de l’empresa Sun Chemical Services, al voltant del marc normatiu que afecta aquests nous productes, i una presentació sobre la seva aplicació potencial en l’agricultura ecològica per part de Nagore Guerra i Ricard Carreras, investigadors del CT BETA. Per acabar, es va portar a terme una activitat participativa amb els assistents per determinar la seva percepció i acceptació envers els nous productes biofertilitzants i se’ls va oferir la possibilitat de desplaçar-se a Muntanyola per visitar la biorefineria pilot del projecte FERTIMANURE.

El programa anual de Jornades PATT és un dels instruments de referència per a la transferència de coneixement, formació i capacitació del sector agroalimentari i forestal a Catalunya. Coordinat des del DACC, cada any té la col·laboració de més de 250 entitats i organitzacions d’aquests sectors, empreses, universitats i centres de recerca i altres administracions.