Alliberament d'esturions, en el marc del projecte "LIFE MIGRATOEBRE"

El projecte "LIFE MIGRATOEBRE", coordinat científicament pel CERM, allibera 44 exemplars d’esturions al riu Ebre

11.01.2024

El mes de desembre passat es va fer un pas important en la recuperació de l'esturió europeu (Acipenser sturio) a Catalunya i el conjunt de la Mediterrània. El projecte "LIFE MIGRATOEBRE", liderat per l’Institut per al Desenvolupament de les Comarques de l’Ebre (IDECE) i coordinat científicament des del Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC, va reintroduir 44 exemplars d’esturions al riu Ebre.

Aquest peix es va extingir a mitjans del s. XX a conseqüència de la sobreexplotació pesquera, igual que en altres rius del Mediterrani, i de la construcció de barreres als rius on habiten, que han limitat la seva biologia i reproducció. Els esturions, més enllà de ser coneguts per la fabricació del caviar, són una de les espècies de vertebrats més antigues que viuen al planeta, ja que varen aparèixer a l'època dels dinosaures. Actualment, però, les poblacions de gran part dels esturions es troben en un estat crític de conservació.

El projecte "LIFE MIGRATOEBRE" ha aconseguit beneficiar-se de la donació de 45 esturions nascuts en captivitat gràcies a la col·laboració del govern francès, la regió de Nova Aquitània, l’associació MIGADO i l’IRSTEA. Els peixos es van estar aclimatant a les instal·lacions de l’IRTA a la Ràpita fins al 21 de desembre. Durant el període d’aclimatació, als esturions se’ls van implantar uns emissors d’ultrasons perquè l’equip tècnic del projecte pugui seguir els seus moviments, cosa que donarà informació sobre el seu comportament a l'Ebre.

Les obres de la rampa de peixos a l’assut de Xerta-Tivenys, necessàries per finalitzar la connectivitat ecològica de la part baixa del riu Ebre després d’haver executat l’any 2017 la rampa de peixos a l’assut d’Ascó, també es va iniciar el desembre passat. Tindrà una longitud de 236 metres, una amplada útil de 8 metres i un pendent de 2,7 %, de manera que esdevenindrà la més gran de Catalunya.

En el marc del projecte "LIFE MIGRATOEBRE" també està previst organitzar unes jornades el pròxim mes de juny dedicades a exposar i valorar els resultats obtinguts en les diferents accions realitzades.

El projecte "LIFE MIGRATOEBRE" té com a objectiu millorar la connectivitat del tram baix del riu Ebre per optimitzar i conservar la seva biodiversitat i en especial la de les espècies migratòries. Està coordinat per l'IDECE i té com a socis beneficiaris la Direcció General de Política Marítima i Pesca Sostenible i el parc natural del Delta de l’Ebre (ambdós pertanyents al Departament d’Acció Climàtica i Agenda Rural), la Fundació Catalunya La Pedrera; el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis (CERM) de la UVic-UCC i l'Institut de Recerca i Tecnologies Agroalimentàries (IRTA).