Recerca

Sergio Ponsá, director del CT BETA, dirigint-se als socis del projecte
Trobada de socis del projecte LocAll4Flood al CT BETA
Foto de grup dels socis del projecte LocAll4Flood

El projecte LocAll4Flood es reuneix a Vic per continuar treballant en la millora de la resposta a les inundacions sobtades

11.04.2024

El consorci del projecte LocAll4Flood, coordinat pel Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC, s'ha reunit aquesta setmana a Vic per continuar amb el desenvolupament d'un nou model de governança integrat que millori la gestió de les inundacions sobtades al Mediterrani. A més del CT BETA, aquest projecte finançat pel programa Interreg Euro-Med compta amb la participació d'altres entitats com l'Euroregió Pirineus-Mediterrani, la Universitat de les Illes Balears, l'Agència de l'Energia i l'Aigua de Malta, l'Associació per la Recerca i el Desenvolupament del Mar Negre i el Danubi de Bulgària, el Consell Nacional de Recerca d'Itàlia, la Universitat Aristòtil de Tessalònica i l'empresa catalana HYDS.

Les inundacions causades per rius que generalment tenen cabals baixos o intermitents representen una gran amenaça a la regió del Mediterrani. El canvi climàtic agreuja aquesta situació, i ressalta la necessitat de millorar les mesures de prevenció, adaptació i mitigació, especialment a les àrees de conques petites i illes.

Després de la reunió de llançament del gener passat, el grup ja ha començat a definir les accions que es portaran a terme als territoris pilot, d’entre els quals destaca l'àrea de Vic i Gurb, on s'utilitzaran sensors per monitorar els torrents que han causat inundacions i es modelitzaran diferents escenaris. A més, s'estudiaran possibles accions d'adaptació i mitigació a tots els nivells per a una futura planificació territorial, amb l'objectiu de compartir aquest coneixement amb els ajuntaments de Vic i Gurb i altres agents del territori.

El nou model de governança de LocAll4Flood serà integral i involucrarà totes les parts interessades, des de la base fins a la part més alta. Aquest model es posarà a prova en nou territoris pilot de sis regions vulnerables al problema.

Aquest projecte sorgeix en part d'una iniciativa anterior finançada per Aigua de l'Euroregió, que ja va proposar solucions sostenibles per millorar la resposta a les inundacions sobtades. Una part important d'aquestes solucions es basa en la natura, un àmbit en el qual el CT BETA ha estat especialment actiu en els últims anys.