Recerca

Imatge d'un mostreig durant el projecte Pescadors de Plàstic

Els centres educatius i les associacions juvenils de Catalunya ja es poden sumar a la iniciativa europea de ciència ciutadana “Plastic Pirates”

14.09.2023

Plastic Pirates Go Europe és un projecte de ciència ciutadana que té com a objectiu partir de joves d’arreu d’Europa per estudiar el fenomen de la contaminació per plàstic als rius. Aquesta iniciativa, que va néixer el 2016 a Alemanya, s’està expandint arreu d’Europa gràcies a la col·laboració amb experiències similars, com per exemple el projecte Pescadors de Plàstic, que coordina el Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC.

Des de Plastic Pirates Go Europe s’ofereixen recursos a centres educatius i associacions juvenils, per facilitar que puguin portar a terme mostrejos coordinats durant la tardor i la primavera en diferents trams de rius. La suma d’aquestes accions és el que permet recollir dades a gran escala per determinar la quantitat i tipologia dels residus plàstics que els rius europeus contribueixen a transportar cap al mar. Avui en ja compta amb la participació d’un gran nombre de centres i associacions en països com Portugal, Grècia, Bulgària, Hongria, Àustria, Itàlia, Bèlgica, Alemanya, Eslovènia, Espanya, Geòrgia i Lituània, i s’espera que continuï creixent.

Pel que fa a Catalunya, qualsevol centre educatiu o associació juvenil s’hi pot adherir. L’únic requisit per participar-hi és tenir disponibilitat per realitzar una campanya de mostreig (d’una durada aproximada de 3 hores) la pròxima tardor 2023 i/o durant la primavera 2024. Per participar-hi o, simplement, per rebre informació sobre el projecte, cal inscriure's en aquest formulari.

Els centres o agrupacions juvenils interessats reben una guia de treball que conté informació general sobre la contaminació per plàstics i també el protocol de mostreig a seguir, descrit de manera didàctica i detallada. També es facilita el material necessari per fer el mostreig de microplàstics a l’aigua. La guia està destinada a joves d'entre 12 i 18 anys, tot i que amb suport és possible dur a terme les activitats proposades amb nens i nenes a partir de 10 anys (5è i 6è de primària). La guia de treball i altres materials de suport es troben disponibles a la pàgina web del projecte. Aquest curs també estaran disponibles en català.

Els centres educatius i associacions juvenils que hi participin comptaran amb el suport i seguiment de personal investigador del CT BETA, que també suggereix fer formacions online al professorat per resoldre els dubtes que puguin sorgir. Les dades recollides pels joves participants són validades pels investigadors i compartides a la pàgina web del projecte, on es poden consultar també els resultats obtinguts a la resta de països implicats. En finalitzar el curs, es convida tots els joves implicats al projecte a participar en una trobada virtual en què els investigadors del CT BETA expliquen els resultats aconseguits un cop analitzades totes les dades recollides conjuntament.

Plastic Pirates Go Europe està coordinat en l'àmbit europeu pel centre de recerca alemany DLR Projektträger i rep finançament de la Unió Europea dins del programa Mission Restore our Oceans and Waters by 2023. El Centre Tecnològic BETA de la UVic-UCC és el coordinador d’aquesta iniciativa en l'àmbit espanyol, conjuntament amb la Universitat de Burgos i la Fundación Oxígeno, i amb la col·laboració de l’Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua - CSIC. La seva implantació a l’Estat espanyol és possible gràcies al finançament rebut per part de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.