Recerca

Cicle de conferències biomedicina

Finalitza el cicle de conferències sobre com incorporar els nous avenços científics en biomedicina a les aules

13.04.2023

El 29 de març passat va finalitzar la tercera edició del programa Cicle de conferències “Com incorporar els nous avenços científics en biomedicina a les aules”, que cerca despertar vocacions científiques orientades a ajudar en els reptes de l’àmbit de la salut i les ciències biomèdiques actuals i futurs, que s'havia iniciat el 8 de febrer. Emmarcat dins el projecte Biomedicina educativa, es va oferir en format híbrid (presencial i en línia) i va aplegar un total de 26 professors de centres educatius de diverses comarques de Catalunya.

En la línia de formació del professorat preuniversitari, el programa es va estructurar en quatre seminaris, en els quals es va oferir formació teòrica i pràctica i es van treballar propostes per implementar activitats formatives a les aules docents. Tres dels seminaris van ser impartits per professorat de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la UVic-UCC: un sobre epigenètica, amb Laia Bosch Presegué; un de teràpia mitjançant CRISPR, impartit per Elisabet Dachs Cabanas, i un tercer de neurobiologia, a càrrec de Lluís Pujades Puigdomènech. Per part d’UManresa hi va prendre part Anna Fàbrega Santamaria, com a formadora del seminari sobre el microbioma humà.

Les activitats que s’hi van desenvolupar van tenir una bona acollida i van servir per promoure el debat entre els assistents, que van mostrar interès per posar a la pràctica algunes de les activitats a les aules dels seus respectius centres educatius.

El programa Cicle de conferències “Com incorporar els nous avenços científics en biomedicina a les aules”, el coordina la professora de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries Anna Dalmau i Roda i compta amb la col·laboració de Montserrat Capellas Herms, membre del grup de recerca en Reparació i Regeneració de Teixits (TR2Lab), i l’estudiant Mercè Arisa Arimon, estudiant de 3r curs del grau en Biotecnologia de la UVic-UCC per promoure’n la divulgació científica. Aquesta activitat ha estat reconeguda pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya a través del Centre d'Innovació i Formació en Educació (CIFE) de la UVic-UCC per al professorat no universitari.

D’altra banda, s'emmarca en el projecte Biomedicina educativa, una iniciativa del grup de recerca TR2Lab i de l’Institut de Recerca i d’Innovació en Ciències de la Vida i de la Salut a la Catalunya Central (IRIS CC). Ofereix activitats específiques per a estudiants d’educació secundària (ESO), batxillerat i cicles formatius de grau superior (CFGS) d’acord amb el currículum acadèmic per tal d’incidir en la seva educació científica, així com formació i materials didàctics de suport al professorat dels centres educatius sobre nous avenços científics amb la finalitat de fomentar l’interès per les professions científiques a les seves aules. Amb el projecte Biomedicina educativa el TR2Lab busca contribuir a l’assoliment dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) següents: salut i benestar (ODS 3); educació de qualitat (ODS 4); reducció de les desigualtats (ODS 10), i aliances per a assolir els objectius (ODS 17).