Recerca

Dona agricultora
Nena jugant
Tight junctions

Finançats tres projectes de la UVic amb la convocatòria Proyectos de Generación de Conocimiento 2021

15.12.2022

Tres projectes de recerca de la UVic rebran finançament de la convocatòria Proyectos de Generación de Conocimiento 2021, que convoca el Ministerio de Ciencia e Innovación. Els projectes finançats són “Viabilidad socioeconómica de la pequeña producción agroecológica: diagnóstico y herramientas desde la economía feminista”, “Organización de las proteinas de la unión estrecha a escala nanométrica”, i “Colaboración entre el profesorado en el desarrollo del aprendizaje cooperativo para la inclusión del alumnado más vulnerable”.

El projecte “Viabilidad socioeconómica de la pequeña producción agroecológica: diagnóstico y herramientas desde la economía feminista” (FEM-VIDA) té com a investigadores principals Marina Di Masso Tarditti i Marta Guadalupe Rivera Ferre, de la FCSB. La finalitat d’aquest projecte, d’una durada de tres anys, és identificar els elements que condicionen la viabilitat de la petita producció agroecològica des del marc conceptual de l’economia feminista (EF). Entre els objectius fixats en la recerca, hi ha la caracterització de les estratègies socioeconòmiques dels projectes productius agroecològics -incloent-hi el treball reproductiu a l’Estat espanyol- i el desenvolupament d'eines d’autodiagnòstic feminista de viabilitat socioeconòmica dels projectes productius agroecològics.

Pel que fa al projecte que porta per títol “Organización de las proteinas de la unión estrecha a escala nanométrica” (NANO-TJP), l’investigador principal és Carlo Manzo, de la FCTE. En aquesta recerca, que també es desenvoluparà durant tres anys, l’objectiu és desenvolupar un enfocament interdisciplinari per tal de determinar l’organització espaciotemporal a nanoescala de les proteïnes de la unió estreta (tight junction proteins, TJP) en sistemes model d’epitelis fora de les unions estretes, en relació amb la senyalització i el tràfic de TJP, a la membrana apical durant l’entrada viral, i a la membrana basolateral en relació amb la dinàmica i remodelació de la TJ.

Amb el títol “Colaboración entre el profesorado en el desarrollo del aprendizaje cooperativo para la inclusión del alumnado más vulnerable” (CP-AC-I), l’investigador principal José Ramon Lago Martínez, de la FETEP, dirigirà aquesta recerca de dos anys. La seva finalitat és identificar i recollir evidències sobre com els processos i les estratègies de col·laboració entre el professorat per desenvolupar pràctiques educatives en equips d’aprenentatge cooperatiu contribueixen a la inclusió de l’alumnat més vulnerable. El projecte, doncs, té com a principal objectiu contrastar, generar i validar instruments i estratègies per a la col·laboració entre el professorat per a l’anàlisi de pràctiques educatives inclusives en equips d’aprenentatge cooperatiu.