Dianthus seguieri requienii. Foto: Josep Gesti
Portada del llibre de Josep Gesti
Josep Gesti, autor del llibre
Josep Gesti, autor del llibre 'Flora de les Guilleries orientals'

Josep Gesti publica un exhaustiu inventari de flora de les Guilleries orientals que recull més de 1.250 tipus de plantes

11.10.2023

El massís de les Guilleries és un espai amb un alt valor biogeogràfic, però encara hi ha poc coneixement botànic de la zona, sobretot de la part oriental. Per esmenar aquest buit científic, Josep Gesti Perich, doctor en Biologia, acaba de publicar Flora de les Guilleries orientals. Catàleg, caracterització i espècies singulars (Eumo Editorial). Es tracta d’un exhaustiu catàleg que recull un total de 1.254 tàxons (1.022 espècies, 218 subespècies i 14 híbrids), que suposen un 26 % de la flora de Catalunya. El treball de Gesti va rebre el Premi de Recerca Guilleries 2021, atorgat per la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar, impulsada per l’Ajuntament de Sant Hilari Sacalm, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i la Universitat de Girona.

Del total de 1.254 tàxons catalogats per Gesti, 963 són autòctons i 291, al·lòctons. Un total de 284 són indicats per primera vegada al territori de manera específica i, per grups taxonòmics, s’hi compten 31 pteridòfits, 14 gimnospermes i 1.209 angiospermes (3 magnòlides, 242 monocotiledònies i 964 eudicotiledònies). “Aquest era un deute pendent que teníem amb el territori, ja que no existia cap catalogació de la flora d'aquesta part de les Guilleries, que havia estat oblidada als estudis botànics moderns”, explica Josep Gesti.

El llibre Flora de les Guilleries orientals. Catàleg, caracterització i espècies singulars es presentarà a la Sala Noble de l’edifici de la Cooperativa de Sant Hilari Sacalm aquest divendres, 13 d’octubre, a les 19 h. La publicació d’aquest catàleg ha comptat amb un ajut econòmic de la Diputació de Girona.

Una gran diversitat de flora

Les prospeccions florístiques que va dur a terme el biòleg Josep Gesti fa uns anys a les Guilleries orientals van portar-lo a descobrir-hi diverses espècies poc freqüents a Catalunya i algunes plantes al·lòctones que mai no havien estat indicades al nostre país. D’aquí va sorgir l’interès de l’autor per abordar la catalogació exhaustiva de la flora d’aquesta part del massís i per analitzar-ne les característiques particulars i les espècies singulars que s’hi fan, com ara les de distribució reduïda, les protegides, les invasores o les que s’hi han introduït més recentment.
A l’inventari de Gesti, les principals famílies que s’hi identifiquen, en nombre d’espècies, són les asteràcies (166 tàxons), les poàcies (128) i les fabàcies (105), seguides a força distància de les rosàcies (54), les brassicàcies i les lamiàcies (ambdues amb 51 tàxons) o les cariofil·làcies (50), entre altres.

El catàleg inclou totes les plantes vasculars observades dins dels límits del territori d’estudi definit com a Guilleries orientals i engloba tant les espècies autòctones com les al·lòctones que hi creixen fora de cultiu. Entre les autòctones cal destacar un predomini de les plantes de distribució eurosiberiana (39 %), que hi són en una proporció clarament més elevada que les mediterrànies (27 %), denotant el caràcter muntanyenc i forestal del territori. Cal remarcar la presència d'algunes espècies endèmiques, així com nombroses plantes que a Catalunya tenen el seu òptim als Pirineus i que arriben en una posició extrema fins a les Guilleries.

Pel que fa a les plantes al·lòctones, el volum aplega un total de 291 tàxons introduïts, que representen un 23 % del total de la flora del territori. Per regió de procedència, predominen les plantes originàries del continent americà (116), les asiàtiques (44), les de la conca mediterrània (30) i les d’origen antropogènic (34), mentre que hi són representades en menor nombre les del paleàrtic occidental, les africanes, les d’Australàsia i les d’altres regions. D’aquests 291 tàxons al·lòctons, es considera que 153 estan establerts al territori, mentre que 138 hi tenen un comportament casual.

L’inventari que ha elaborat Josep Gesti està basat en 45.442 observacions fetes durant les prospeccions de camp que va dur a terme durant poc més d’un any, entre el novembre de 2021 i el novembre de 2022. L’àrea de treball comprèn una superfície de 189 km2, que corresponen a onze municipis diferents, dels quals nou pertanyen a la comarca de la Selva i dos, a la d’Osona.

Oberta la convocatòria del 5è Premi de Recerca Guilleries

El Premi de Recerca Guilleries de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar s’atorga, anualment, a una proposta de projecte de recerca que se centri en el patrimoni natural de les Guilleries, especialment en temàtiques d’aigua, territori i biodiversitat. Les persones beneficiàries disposen d’un any per desenvolupar la seva investigació, que posteriorment és publicada dins de la col·lecció “Guilleries, Aigua i Territori”. Enguany hi ha oberta la convocatòria del premi en la seva cinquena edició, i s’hi poden presentar propostes fins al 16 d’octubre. Les bases es poden consultar al lloc web de la Càtedra de l’Aigua, Natura i Benestar.