D'esquerra a dreta, Malu Calle, Josep Bau i Carlo Manzo
Delfina Muñoz
Josep Hornos
Lorena Casanovas
Joan Bertran amb membres de la taula rodona

La jornada de recerca de la FCTE se centra en la col·laboració entre enginyeria i ciència per a un món més sostenible

L'enginyeria i la ciència són elements essencials per a la creació d'un món sostenible. Tenint-ho present, avui professors i investigadors, doctorands, estudiants s’han aplegat a la Sala Segimon Serrallonga en el marc de la jornada de recerca de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC, titulada enguany Engineering and Science for a Sustainable World.

Amb aquesta jornada, s’ha pretès visualitzar i impulsar la recerca que duen a terme diferents grups de la Facultat, “de manera que s’han pogut compartir les investigacions, noves idees i perspectives sobre com la recerca en l’àmbit de les ciències i les enginyeries pot contribuir a un món més sostenible”, indica Judit Molera, coordinadora de la jornada.

Referint-se al compromís de la Facultat amb la recerca, Malu Calle, degana de la FCTE, assenyala que “amb aquesta jornada volem continuar promocionant la recerca i el desenvolupament en les diverses àrees d'expertesa de la facultat en els camps de les biociències i de l'enginyeria” i afegeix que “també volem encoratjar els nostres estudiants de grau i màster a involucrar-se en la recerca científica i reconèixer-ne l'impacte en la societat”.

Tres ponències plenàries

Després de la benvinguda per part del vicerector de Relacions Internacionals, Josep Bau, i la degana de la Facultat, Malu Calle, ha tingut lloc la primera ponència plenària, centrada en la integració entre metges, coneixement i dades, amb el títol “Integrating clinicians, knowledge and data: expert-based cooperative analysis in healthcare decision suport”, que ha anat a càrrec de Karina Gibert i Oliveras, directora del Centre d’investigació en Ciència de Dades Intel·ligents i Intel·ligència Artificial (IDEAI-UPC). La ponència s’ha centrat en quines implicacions comporta l'ús de l’AI i com utilitzar-la de manera efectiva.

La segona ponència plenària, l’ha presentada Delfina Muñoz, cap de projectes estratègics i investigadora sènior de l'Institut Nacional de l'Energia Solar (INES), Grenoble, França (CEA Liten, INES). S’ha centrat en les estratègies d'ecodisseny de les plaques fotovoltaiques, tenint en compte que actualment l'energia fotovoltaica és una de les energies verdes que permeten fer un món sostenible.

Finalment, la ponència de Cristina O'Callaghan s’ha enfocat a la salut planetària, atès que la seva recerca se centra en l'estudi d'una àmplia gamma d'exposicions ambientals en associació amb malalties no transmissibles, des d'una perspectiva de benestar planetari.

Quatre ponències de doctorands

En la jornada també hi han participat com a ponents doctorands de diferents grups de recerca de la Facultat. “Per a ells és una oportunitat de mostrar la recerca que estan fent a altres doctorands, professors, investigadors i estudiants dels últims cursos de grau”, assenyala Joan Bertran, coordinador del programa de doctorat de Ciències Experimentals i Tecnologia i moderador de la taula rodona de la tarda.  D’altra banda, afegeix que “el fet que hi hagi experts en àmbits de les enginyeries i la ciència diferents de l'àmbit específic de la tesi és una oportunitat per veure nous punts d'enfocament del tema d'estudi i possibles sinergies i/o col·laboracions”.

Les intervencions de dos dels doctorands s’han centrat en l’aprenentatge automàtic. Lorena Casanovas ho ha fet amb la ponència “Machine learning for wound care” i Josep Hornos, amb “Machine learning and video games for predicting cognitive profil·les”. D’altra banda, Jonathan Gómez ha fet incidència en la IA amb “Generaltive AI for personalizing the gaming experience” i Mohammed Ali Gamel ha parlat sobre dispositius de germani per a aplicacions termofotovoltaiques de baix cost.

Taula rodona sobre itineraris professionals

A la tarda ha tingut lloc una taula rodona sobre itineraris professionals, especialment interessant per als estudiants i doctorands, que ha estat conduïda per Joan Bertran. Hi han pres part Cristina O’Callagham, professora associada i investigadora de la UOC i d’ISGlobal; Derek Latil, fundador i CEO d’Algemy; Anna Bigas, group leader a l’Institut de Recerca de l’Hospital del Mar, directora científica de CIBER Oncology i vicedirectora de Recerca Preclínica de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras; Karina Gibert, directora del Centre d’investigació en Ciència de Dades Intel·ligents i Intel·ligència Artificial (IDEAI-UPC), i Salva Ferré, codirector d’Eduscopi. En el decurs de la taula s’ha parlat sobre diferents trajectòries professionals que es poden seguir en acabar els estudis acadèmics i les claus per tenir-hi èxit.

Aquesta jornada de recerca ha estat organitzada per la FCTE i els grups de recerca MECAMAT (Mecatrònica i Modelització Aplicada a la Tecnologia de Materials), Digital Care i TDS (Tractaments de Dades i Senyals). També ha comptat amb la col·laboració del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, mitjançant la convocatòria de l’organització d'activitats en l'àmbit de la divulgació científica i formació en recerca 2024, i l'Escola de Doctorat.