La FIRST Lego League és la competició més multidudinària de l'Estat espanyol
Un equip explicant el seu Projecte innovador en una edició passada de la FLL
Un equip explicant el seu projecte innovador en una edició passada de la FLL
El Pati de Torre dels Frares serà seu de la cerimònia de lliurament de premis
El pati de Torre dels Frares serà seu de la cerimònia de lliurament de premis
Dues noies competint a la FLL del curs passat

La UVic torna a celebrar la festa de la robòtica amb la 12a edició de la FIRST Lego League

22.02.2024

Aquest dissabte la UVic acollirà una nova edició de la FIRST Lego League, el programa educatiu d’àmbit internacional que fomenta vocacions cientificotecnològiques entre nois i noies de 4 a 16 anys. Durant tot el matí, els edificis de Torre dels Frares i Miramarges de la UVic tornaran a omplir-se amb els 500 participants i les seves famílies, disposats a competir amb els seus robots, a defensar davant d’un jurat els seus projectes de recerca i innovació científica, i a mostrar com han dissenyat el robot per tal que puguin superar el màxim de reptes proposats. Aquesta serà la 12a vegada que la UVic acull la FIRST Lego League, que ja s’ha convertit en el torneig més multitudinari dels que se celebren a tot l’Estat espanyol actualment.

A la UVic la FIRST Lego League es divideix en dues categories. La FLL Challenge, per a nois i noies de 10 a 16 anys, tindrà lloc a l’edifici Torre dels Frares i començarà puntualment a les 8.30 h. Hi participaran 275 nois i noies en 32 equips procedents de Manlleu, Cardedeu, Barcelona, Sabadell, Cabrera de Mar, Girona, Vilassar de Mar, Moià, Parets del Vallès, Castellbell i el Vilar, Berga, Montcada i Reixac, Vic, Torelló, Tona, Gurb, Llinars del Vallès i Manresa. Durant tot el matí, faran tres rondes de Joc del Robot i presentaran un projecte científic i innovador davant del jurat. També hauran d’explicar el disseny i procés de construcció del robot. Els tres millors classificats tindran un passi per a la final estatal d’Alacant, d’on en sortiran els classificats per anar a la final mundial que tindrà lloc posteriorment als Estats Units.

Per altra banda, la categoria FLL Explore, per a nens i nenes de 6 a 9 anys, també tindrà lloc durant el matí, però a l’edifici de Miramarges. Hi participaran un total de 225 infants, repartits en 40 equips provinents de Badia del Vallès, Parets del Vallès, Cabrera de Mar, Girona, Manlleu, Premià de Dalt, Tona, Torrelló, Santa Eugènia de Berga i Vic. A diferència de la FLL Challenge, en aquesta categoria no hi ha competició, sinó que els equips han de presentar i explicar els seus ginys articulats davant d’un jurat. Enguany també hi participaran dos equips d’infants de 4 a 6 anys.

“Masterpiece”, el lema d’aquest any

Amb l’objectiu d’estimular la creativitat a les àrees STEAM (Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics) cada any la FIRST Lego League proposa un repte mundial. El d’aquest any, “Masterpiece”, vol aprofundir en el paper que desenvolupa la branca STEAM en les arts, de manera que els participants hauran de trobar solucions creatives i enginyoses per impulsar i comunicar activitats artístiques, culturals i passatemps mitjançant la tecnologia.

Per tal que el torneig torni a ser un èxit d’organització, es disposarà d’un equip de voluntaris format per 32 jutges, 12 àrbitres i un centenar de persones que faran tasques d’acompanyament i logística. La gran majoria d’aquests voluntaris són estudiants, professors i personal d’administració i serveis de la Universitat.

Un any més, el torneig tindrà la participació d’El 9TV, que retransmetrà la competició durant tot el matí, en un programa en directe que inclourà entrevistes, retransmissions dels tornejos, presentacions de projectes, així com les cerimònies de lliurament de medalles i premis al final de la jornada, al pati central de l’edifici Torre dels Frares.

Les competicions de la FIRST Lego League són gestionades a escala estatal per l’Asociación Ingeniera Soy, i en l’àmbit local compta amb la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Recerca,  el Col·legi d’Enginyers de Catalunya, Elausa, Casa Tarradellas, Vera, Some, Isern, Divasa-Farmavic, Seidor, JCM Technologies, El9Nou i l’Ajuntament de Vic.

Un programa STEAM transversal

FIRST Lego League és el major programa educatiu en àrees STEAM del món. Durant mesos, més de 700.000 joves de 110 països diferents participen en les fases finals d’aquest programa internacional basat en robòtica i programació.

El programa i la competició giren entorn de tres àrees principals: el projecte d’innovació, el disseny del robot autònom per superar missions en un tauler oficial i la promoció de valors fonamentals, com són el treball en equip, el respecte, la inclusió i la competició cordial.

El programa utilitza les peces de LEGO per construir els robots, cosa que permet la participació de nens i nenes de totes les edats i amb qualsevol nivell d’habilitat o coneixement de programació. Aquest fet proporciona a professors i entrenadors un entorn de treball senzill, que permet ensenyar tecnologia d’una manera fàcil i motivadora.