Arribada de la consellera Jordà a l'Edifici del Sucre
Josep Eladi Baños,  en la seva intervenció durant la signatura
Singatura del conveni PRIMA a la Sala Sert de l'edifici del SUCRE
Joan Carles Rodríguez, Anna Erra, Teresa Jordà, Josep Casassas, Josep Eladi Baños

La UVic-UCC col·laborarà en la plataforma d’integració d’energies renovables i emmagatzematge liderada per l’IREC

El rector de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), Josep Eladi Baños, ha signat avui un conveni de col·laboració amb la Conselleria d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, l’Ajuntament de Gurb, l’Ajuntament de Vic i el Consell Comarcal d’Osona per tal d’instal·lar a Gurb la Plataforma PRIMA, que desenvolupa l’Institut de Recerca en Energies de Catalunya (IREC). PRIMA serà una plataforma d’integració d’energies renovables i emmagatzematge, que ha de permetre l’assaig industrial i la validació de tecnologies, productes i serveis d’emmagatzematge energètic i energies renovables en un entorn global.

La signatura, que ha tingut lloc a la Sala Sert de l’Edifici del Sucre, ha comptat també amb la presència de la consellera d’Acció Climàtica Alimentació i Agenda Rural, Teresa Jordà; l’alcaldessa de Vic, Anna Erra; l’alcalde de Gurb, Josep Casassas, i el president del Consell Comarcal d’Osona, Joan Carles Rodríguez.

En l’acte, el rector ha destacat la doble importància que té el projecte: en primer lloc, perquè la universitat és una entitat arrelada al territori “i és conscient de la importància dels desenvolupaments tecnològics que puguin millorar la situació empresarial de les nostres comarques”; i, en segon lloc, perquè PRIMA “contribuirà a l’objectiu de la universitat de desenvolupar la recerca en l’àmbit de la sostenibilitat i l’economia circular a través dels diferents grups de recerca i molt especialment des del Centre Tecnològic BETA”. Baños ha afegit que “celebrem l’arribada d’un centre CERCA a la Catalunya central”.

Una instal·lació que s’ubicarà a Gurb

El conveni preveu la cessió d’una parcel·la de 12.500 metres quadrats per part de l’Ajuntament de Gurb per a la ubicació de l’equipament, i estableix els termes per portar-ne a terme l’execució. A més, també incorpora acords de col·laboració en els àmbits cientificotecnològics  —com són la participació conjunta en projectes R+D+i, consultoria i assessoria, o transferència de coneixement, entre altres—, en els camps acadèmic i professional —com ara la cerca d’oportunitats de col·laboració docent en graus, màsters i doctorats entre la UVic-UCC i el personal de l’IREC—, i en la divulgació a la societat. La Generalitat, a través de l’Institut Català d’Energia, ja ha destinat 3 milions d’euros per al finançament del projecte.

PRIMA serà una plataforma d’assaig i demostració en entorns reals de tecnologies energètiques i de noves solucions i productes en la fase prèvia a la seva introducció al mercat. Estarà integrada per diferents plantes pilot d’escala industrial, en les quals es podrà experimentar i validar projectes de manera compartida entre diferents agents del sector. Els àmbits tecnològics de les plantes pilot seran els sistemes d’hidrogen, l’electrificació i la flexibilitat, les energies renovables i l’emmagatzematge, l’energia tèrmica, l’eficiència energètica, la mobilitat sostenible i la bioenergia. S’estima que la plataforma atraurà 42 projectes de recerca en els seus primers anys. Gràcies a la seva orientació dual —de recerca i desenvolupament tecnològic, alhora que presentarà serveis orientats al mercat—, la instal·lació té l’objectiu d’esdevenir la infraestructura de referència en integració de renovables i emmagatzematge d’energia, i d’estimular la col·laboració amb institucions públiques, universitats, centres de recerca, empreses privades, agrupacions empresarials i comunitats energètiques en l’àmbit de la transició energètica.

Segons ha explicat la consellera Jordà, “el desenvolupament de la Plataforma PRIMA forma part de la transició cap a un nou model energètic més net, sostenible, just i democràtic, que impulsa el Govern”, a més de “contribuir al desenvolupament econòmic i social de la comarca”, en línia amb els objectius de l’Agenda Rural que està definint el Departament. Per la seva banda, Anna Erra ha remarcat ”la importància del treball en xarxa per descentralitzar un ens clau per a la necessària transició energètica a Catalunya”.