Skip to main content

Recerca

Inauguració del Congrés Espanyol d'Informàtica Gràfica
Jorge Posada
Antonio Susín
Jose Díaz

La UVic-UCC esdevé durant tres dies seu del XXXI Congrés Espanyol d’Informàtica Gràfica

07.07.2022
Share

La realitat virtual, la visualització, la visió per ordinador, els sistemes de simulació o el disseny assistit per ordinador (CAD) són alguns dels temes de recerca que es tracten en el XXXI Congrés Espanyol d’Informàtica Gràfica (CEIG), que aquest dimecres al matí es va inaugurar a la Sala Segimon Serrallonga de la UVic-UCC i que s’allarga fins demà divendres 8 de juliol. Per primera vegada, aquest congrés d’àmbit estatal està organitzat per la UVic-UCC, per designació de l’associació europea Eurographics, i Vic es converteix en seu de l’esdeveniment.

La inauguració va anar a càrrec del rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños; el president del congrés, Antonio Susín; el copresident del Comitè del Programa, Jorge Posada, i el membre de l’organització local del congrés, Jose Díaz. El rector va donar la benvinguda als assistents agraint la confiança dipositada en la UVic-UCC per acollir-lo, “un esdeveniment de llarga història, com ho demostren les seves 31 edicions i que s’ha fet a les principals ciutats de l’Estat espanyol”. Segons Baños, el CEIG “permetrà una actualització de la recerca més recent en l’àmbit de la informàtica gràfica i ha de ser un fòrum de debat que serveixi per impulsar l’educació en aquest àmbit”. El rector va felicitar el grup de recerca Digital Care de la UVic-UCC pel reconeixement assolit en el camp de la informàtica gràfica i va manifestar el seu desig perquè en un futur els seus professionals puguin participar en la docència d’altres àmbits, com ara les ciències de la comunicació o la medicina.

Antonio Susín va agrair la col·laboració de tots els organitzadors del congrés i va recordar que el CEIG ja s’havia de desenvolupar a Vic el 2021, però que a causa de la pandèmia es va haver d’ajornar. Jorge Posada va fer un resum del principal contingut d’aquesta edició del congrés, recordant que s’han presentat vuit full papers “d’una altíssima qualitat”, cinc dels quals s’han publicat al Journal Computers & Graphics (Elsevier), i vuit short papers, per part de catorze grups d’investigació de l’Estat espanyol. També s’han presentat tres treballs ja publicats en conferències, quatre pòsters, una tesi doctoral, sis treballs de fi de grau i deu treballs de fi de màster. Jose Díaz va donar indicacions de caràcter pràctic als congressistes, convidant-los a gaudir de la ciutat de Vic durant la seva estada.

Sergi Grau, degà de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i coordinador del grup de recerca Digital Care de la UVic-UCC, considera que “l’àmbit de la informàtica gràfica és un dels puntals de la indústria 4.0 i dels processos de transformació digital”. Per aquest motiu, “tenir l’oportunitat d’organitzar el CEIG a Vic ofereix la possibilitat al teixit industrial del territori de conèixer la recerca més actual que s’hi desenvolupa en l’àmbit nacional i internacional”.

Fòrum de discussió del sector

El CEIG és un congrés anual que s’ha consolidat en l’àmbit estatal com el principal fòrum de discussió d’investigadors, professionals i estudiants dels gràfics per computador i la visualització. El congrés inclou temes relacionats amb la informàtica gràfica, la visió per computador i la visualització de dades. Durant aquests tres dies, les persones assistents al CEIG tenen l’oportunitat de conèixer de primera mà els últims avenços de la mà dels investigadors i professionals del sector. També és un punt de trobada per debatre i posar en comú noves línies d’investigació, a més de generar propostes per aconseguir una major implantació dels gràfics en l’educació i en el camp de les TIC.

En aquesta edició, en la qual es recupera el format presencial, destaca en l’apartat de Keynotes la participació de Yiorgos Chrysanthou, director de recerca del Centre de Mitjans Interactius, Sistemes Intel·ligents i Tecnologies Emergents - Centre d'Excel·lència CYENS. També hi prenen part Duygu Ceylan, directora de recerca sènior a Adobe Research (Londres), i Òscar Argudo, actualment becari de recerca Maria Zambrano al grup ViRVIG de la Universitat Politècnica de Catalunya.

El programa del congrés inclou diverses sessions de treball centrades en temes específics, com ara el Rendering, el modelatge geomètric i procedural o el modelatge i la visualització de volums, o bé la visió per computador, entre molts altres. La clausura, que tindrà lloc aquest divendres 8 de juliol, a les 12 h, anirà a càrrec d’Antonio Susín, Jorge Posada i Ana Serrano. Durant la cloenda es farà el lliurament de sis premis: al millor full paper (Computers & Graphics), al millor full paper (escollit pel congrés), al millor short paper, al millor pòster, al millor treball de fi de grau i al millor treball de fi de màster.

Digital Care, el grup de recerca de la UVic-UCC

El grup de recerca Digital Care de la UVic-UCC, organitzador del congrés, aborda diverses línies de recerca relacionades directament amb el CEIG. L’experiència dels seus membres en el camp de la informàtica gràfica i la visualització permet que aquest grup pugui consolidar-se en aquest àmbit, fent recerca de qualitat i col·laborant amb altres grups, tant a escala nacional com internacional. Un grup nombrós d’investigadors de Digital Care han participat en el Congrés Espanyol d’Informàtica Gràfica des del 2005.

El congrés representa una bona oportunitat per donar a conèixer el grup de recerca Digital Care a altres investigadors i professionals del sector. “El fet que el CEIG es faci a la UVic-UCC permet posicionar Digital Care, creat el 2017, i la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries en l’àmbit de la informàtica gràfica, on Digital Care ja ha col·laborat en diferents projectes amb grups de recerca de la Universitat Politècnica de Catalunya i la Universitat de Girona”, explica Sergi Grau.

Els continguts del congrés estan estretament relacionats amb estudis impartits a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic-UCC, com són el grau en Enginyeria Mecatrònica i el grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs, on s’ensenyen conceptes relacionats amb la informàtica gràfica en assignatures com Computer Vision, Modelització en 3D, Videogame Programming, Realitat Virtual i Augmentada, o Motors de Jocs. A més, el grau en Enginyeria de l’Automoció també té assignatures relacionades amb aquest àmbit.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns