Ordinador sobre fons negre

La UVic-UCC lliura els primers certificats amb tecnologia 'blockchain'

La UVic-UCC ha lliurat aquesta setmana els primers certificats amb tecnologia blockchain als estudiants del màster en Administració i Direcció d’Empreses del curs 2019-2020.

Disposar d’aquest certificat digital amb aquesta tecnologia garanteix la fiabilitat del document expedit, facilita l’accés a obtenir-ne còpia per presentar en qualsevol institució i obre la possibilitat que, en un futur pròxim, ja no sigui necessària la postil·la en el reconeixement de certificats o títols en l'àmbit internacional, ja que serà verificable des de les institucions d’ensenyament o empreses contractants.

Per poder accedir a la visualització del document, cal que la persona titulada disposi d’una adreça amb domini uvic.cat, que es pot obtenir donant-se d’alta com a exestudiant al web d’UAlumni, i descarregar-se l’app Circulum, que es troba a les botigues virtuals d’Apple i Android. La validació del certificat es pot fer directament a la seu electrònica de la UVic-UCC.

Tenint en compte que es tracta d’una tecnologia implantada sobretot en el món de les criptomonedes, no és gaire habitual que les institucions educatives certifiquin amb aquesta eina. Només és qüestió de temps que les empreses l'adoptin per a la validació de la formació dels seus futurs candidats. És per aquest motiu que els programes de màster propi de l’àmbit d’Empresa de la UVic-UCC d’aquest curs comptaran amb aquesta tecnologia per a la certificació del seu títol.

Blockchain arriba a la universitat

La consultora tecnològica global Seidor, en col·laboració amb la UVic-UCC i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha desenvolupat Circulum, una nova eina per augmentar la fiabilitat i transparència en els intercanvis d'informació entre membres de la comunitat universitària, mitjançant l'ús de la tecnologia blockchain (o cadena de blocs). La impossibilitat de falsificar documents o modificar registres que ofereix l'emmagatzematge de dades en una cadena de blocs és idònia per a l'àmbit universitari, atès que cada vegada es fa més necessari acreditar la veracitat i fiabilitat de la informació que s'expedeix.

En conseqüència, la creació de Circulum és clau per al sector educatiu espanyol, ja que els agents involucrats (com centres d'estudis superiors, universitats, estudiants, investigadors…) podran utilitzar les capacitats disruptives de la tecnologia blockchain per generar dinàmiques de relació més segures i eficients, així com el desenvolupament de nous models de negoci.