Fotografia d'un llac - bassa
Noi mirant a través d'un microscopi

La UVic-UCC organitza una jornada de recerca sobre salut global centrada en les biociències i les enginyeries

09.03.2023

L’One Health, una sola salut, és un concepte que pretén posar de manifest que la salut humana, la salut animal i el medi ambient estan lligats entre si. Partint d’aquesta perspectiva global de la salut, la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) organitza la jornada de recerca One Health: from Environment to Individuals, que tindrà lloc el pròxim 10 de març a l’Aula Segimon Serrallonga de la UVic-UCC.

Malu Calle, degana de la FCTE, destaca la importància de tractar aquesta temàtica en el si de la UVic-UCC tenint en compte que “l’One Health impulsa una visió transversal de la salut, de manera que és una estratègia de màxima importància social que implica molts àmbits, no només el de la recerca sinó també els econòmics i polítics”.

Es tracta d’una jornada que pretén visibilitzar i impulsar la recerca que duen a terme els diferents grups de la Facultat en els àmbits de les biociències i les enginyeries, i que busca incentivar els estudiants de grau i màster a apropar-se a la recerca científica i veure el seu impacte real a la societat. S’adreça, principalment, al personal docent i investigador, així com als estudiants de grau, màster i doctorat de la FCTE i de la UVic-UCC.

Ponències d’investigadors internacionals

La jornada inclourà les ponències de tres experts internacionals que desenvolupen la seva recerca en àmbits que entronquen amb la investigació que duen a terme els diferents grups de recerca de la Facultat, que tractaran qüestions rellevants sobre biodiversitat, teràpia cel·lular i diagnòstic clínic basat en metabolòmica. Aquest fet “suposa una oportunitat per als diferents grups de la FCTE d'establir noves col·laboracions que potencialment podrien conduir a la proposta de futurs projectes internacionals”, indica Malu Calle.

Així, Helen Greaves, professora a l’University College London (UCL), parlarà sobre el paper de la restauració dels estanys per a la conservació de la biodiversitat als paisatges del Regne Unit. D’altra banda, Sarah Berndt, de RegenLab SA and University of Geneve, se centrarà en la regeneració de la pell amb plasma ric en plaquetes (PRP) i, finalment, Jacopo Troisi farà la seva ponència sobre la metabolòmica com a eina per obtenir una nova visió de les ciències de la vida. Segons Maria Cuenca, investigadora postdoctoral del grup d'Ecologia Aquàtica i coorganitzadora de la jornada, “els experts s’han seleccionat sobre la base de la seva línia d’investigació i la concordança amb diferents grups d’investigació de la UVic-UCC” i en destaca el fet que “les seves diferents trajectòries d’investigació, a banda d’aportar contingut científic, serviran com a inspiració per als doctorands més joves de la nostra facultat i futurs científics d’aquesta.”

El paper rellevant dels doctorands

En aquesta ocasió, els estudiants de doctorat de la FCTE tenen un doble paper destacat. D’una banda, participant en el desenvolupament de la idea i prenent part en l’organització de la jornada, la qual cosa els ha permès conèixer aspectes com la sol·licitud de finançament, la gestió de recursos i l'organització d'activitats. De l’altra, intervenint-hi com a ponents, “fet que fa possible que puguin compartir els seus resultats i rebre aportacions que poden ser rellevants per al desenvolupament de la seva tesi”, indica la degana.

Un total de sis doctorands dels diferents grups de recerca de la Facultat exposaran la seva recerca.  Com a representant del grup d’Ecologia Aquàtica, intervindrà Victòria Frutos, que parlarà sobre les contribucions de les basses temporals a la biodiversitat d'aigua dolça en un context de canvi global. Verònica Salgado, del grup de recerca en Reparació i Regeneració Tissular (TR2Lab), exposarà el comportament del plasma autòleg ric en plaquetes com a teràpia personalitzada per al tractament de ferides cròniques. Fent referència a la intel·ligència artificial com a eina per donar suport al diagnòstic de les ferides cròniques, farà la seva aportació Lorena Casanova, del grup en Digital Care. Hao Jia, del grup de Tractament de Dades i Senyals (TDS), parlarà de diferents mètodes de classificació en el tractament de senyals d'activitat del cervell. També hi prendrà part, del grup de Bioinformàtica i Bioimatge (Bi-squared), Nayanika Das, que parlarà sobre l'activitat peroxidasa de la glutatió peroxidasa, i Meritxell Pujolassos que tractarà un model multifactorial personalitzat per a l'avaluació de la salut microbiana intestinal.

Maria Cuenca destaca que “en el decurs de la jornada, els doctorands tindran una oportunitat única de crear noves sinergies i col·laboracions amb els diferents grups d’investigació de la UVic-UCC, alhora que podran millorar la seva exposició oral i habilitats de divulgació”.

La benvinguda a la jornada anirà a càrrec de Josep Bau, vicerector de Relacions Internacionals; Malu Calle, degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, i Maria Cuenca, presidenta del Comitè Organitzador. Tot seguit, va intervenir-hi Carlo Manzo, delegat per a la Recerca de la FCTE, que va indicar les línies de recerca de la Facultat.

La jornada compta amb el suport de l’ajut per a l’organització d’activitats de l’àmbit de divulgació científica de la UVic-UCC i de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, amb la col·laboració de la Unitat de Divulgació Científica de la Universitat.