III Congrés Nacional d'Educació Ambiental
Taula rodona del CNEA
Taula rodona del CNEA. Foto: Neus Altisent, Jornal.cat
Unes 450 persones van participar al III Congrés Nacional d'Educació Ambiental
Unes 450 persones van participar al III Congrés Nacional d'Educació Ambiental. Foto: Neus Altisent, Jornal.cat
Sessió d'experts del III Congrés Nacional d'Educació Ambiental
Sessió d'experts del III Congrés Nacional d'Educació Ambiental. Foto: Neus Altisent, Jornal.cat
Chadia Rammou, Júlia Palau, Ferran Serra i Arnau Amat, al III CNEA

La UVic-UCC participa en el III Congrés Nacional d’Educació Ambiental, que reuneix unes 450 persones

01.02.2024

Unes 450 persones van assistir, del 25 al 27 de gener, al III Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA), la major trobada feta a Catalunya per debatre sobre educació ambiental, que va tenir lloc a la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona. El congrés, que es va fer coincidint amb el Dia Mundial de l’Educació Ambiental, va incloure 70 comunicacions i diversos fòrums i taules rodones amb experts. La UVic-UCC va participar al CNEA presentant-hi diferents projectes.

L’investigador i professor de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC Arnau Amat, que forma part de la comissió del congrés des del curs 2022-2023 i cocoordina el grup de treball en Recerca i Universitats, va presentar una comunicació sobre els resultats d’un projecte de transferència fet amb el Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, en què es va donar a conèixer una eina per avaluar les Xarxes d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya.

Al congrés també va participar-hi Chadia Rammou, que va exposar-hi el projecte Patis Biodivers i la recerca que està fent en relació amb aquest projecte en el marc de la seva tesi doctoral, i Joan Callarisa, professor de la FETEP, que va presentar un pòster sobre el projecte PIRE “L’ús de projectes interdisciplinaris per a l’anàlisi crítica dels problemes socials rellevants (PSR)”. Finalment, Júlia Palau i Ferran Serra, estudiants de la FETEP, van mostrar una proposta didàctica per treballar el quilòmetre 0, desenvolupada en el marc del projecte interdisciplinari que es fa a 3r curs del grau en Mestre d’Educació Primària.

La setantena de comunicacions que es van presentar al congrés de forma paral·lela en vuit sales van tractar camps d’innovació, com ara el consum responsable, la connexió de l’educació ambiental amb la salut emocional, la participació comunitària i la incorporació de l’art i altres eines d’expressió com a recursos per a l’impuls de la cultura de la sostenibilitat.

Un missatge compartit

El Congrés va arrencar el dijous 25 en format virtual, per donar veu a la feina dels set grups de treball del CNEA. La jornada central del 26 de gener, Dia Mundial de l’Educació Ambiental, va comptar amb ponents com Cécile Barbeito, Charo Morán i Andreu Escrivà, i també amb taules rodones dinamitzades per les periodistes Eli Carnicer i Pilar Sampietro, i l’ambientòleg Jordi Oliver. Aquests espais van explorar la importància d’incorporar la mirada de l’empresa i dels mitjans de comunicació a l’educació ambiental. Finalment, el dissabte 27 es van fer dues visites tècniques de caràcter educatiu.

Durant el congrés, persones d’edats i perfils professionals diversos van prendre el pols a l’educació ambiental com a eina clau. En aquesta trobada es va fer palès que consciència, coneixements, valors, hàbits i voluntat política són els instruments necessaris que calen per revertir inèrcies històriques i per continuar gaudint del bosc, dels rius, de la platja i de la biodiversitat del nostre entorn, tant a la ciutat com als àmbits rural i natural.

El Congrés d’Educació Ambiental està organitzat per la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Barcelona, l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Societat Catalana d’Educació Ambiental, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya, la Universitat Ramon Llull-Blanquerna, la Xarxa de Ciutats i Pobles cap a la Sostenibilitat i la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya. Aquest congrés constata la necessitat de crear una aliança de voluntats polítiques i complicitats cíviques necessàries per posar l’educació ambiental al centre de les solucions per a un futur més sostenible i just.