Docència

Màster en Ciències de Dades Biomèdiques a Europa

La UVic-UCC participa en el màster oficial en Ciències de Dades Biomèdiques a Europa

07.04.2022

La UVic-UCC, a través de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE), és una de les set universitats catalanes que posen en marxa el màster en Ciències de Dades Biomèdiques, que començarà el setembre d’aquest any. El màster, impulsat per Bioinformatics Barcelona (BIB) i coordinat per la Universitat Rovira i Virgili (URV), està dirigit a graduats en estudis científics i tècnics afins a la temàtica del màster (bioinformàtica, ciències, enginyeria) amb vocació d’especialitzar-se en ciències de dades en l’àmbit de la salut.

Les persones que segueixin el màster adquiriran coneixements bàsics de biomedicina per poder establir un llenguatge comú entre la tecnologia i la medicina, coneixements avançats de bioinformàtica i diferents llenguatges de programació. Aprendran disciplines d'avantguarda, com els sistemes complexos, la bioestadística, la intel·ligència artificial i l’aprenentatge automàtic. En aquest sentit, l’objectiu és formar científics de dades que puguin generar valor a partir del Big Data, contribuint a l’avenç de la medicina personalitzada de precisió.

Un màster amb vocació científica

El programa és una proposta interuniversitària en què participen les universitats de Barcelona (UB), Autònoma de Barcelona (UAB), Politècnica de Catalunya (UPC), Lleida (UdL), Girona (UdG) i Vic-Central de Catalunya (UVic-UCC), amb la col·laboració del Barcelona Supercomputing Center (BSC). També s’hi vinculen institucions mèdiques, hospitals i infraestructures de recerca, i compta amb el suport d'Amgen, empresa nord-americana biotecnològica referent en tractaments avançats.

Els coordinadors del màster, Maria Vinaixa, del Departament d’Enginyeria Electrònica, Elèctrica i Automàtica, i Sergio Gómez, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la URV, posen com a exemple l’àrea de l’epidemiologia computacional: “Seran els professionals que ens diran què hem de fer durant pandèmies com la de la covid-19”.

La presidenta de Bioinformatics Barcelona, Ana Ripoll, recalca l’esforç conjunt que suposa aquesta formació. “Aquest màster compta amb reconeguts professionals altament especialitzats en diverses àrees de coneixement.” I afegeix que “l'alumnat té l'oportunitat de beneficiar-se d’una gran varietat d'estils i cultures docents de set universitats i d’un professorat interdisciplinari. Es tracta d'una innovadora aposta per la integració del saber.”

Fina Lladós, directora general d'Amgen, considera que aquest màster respon a una necessitat actual: "Estem molt orgullosos d'haver contribuït que un màster imprescindible com aquest s'hagi fet realitat”. Amb el creixement imparable de la intel·ligència artificial, les tecnologies basades en Big Data i la medicina personalitzada, “hi ha una necessitat de comptar amb professionals qualificats per maximitzar el potencial que el gran volum de dades que es genera diàriament ens pot oferir. Estem convençuts que som davant un moment únic en l'àmbit sanitari que necessita la col·laboració de tots", apunta.

Es tracta d’un títol oficial, amb preu públic, de dos anys de durada i un enfocament internacional, ja que s’impartirà íntegrament en anglès i en modalitat a distància. El pla d'estudis ha estat desenvolupat per investigadors líders en la matèria i ha estat informat per metges i experts sanitaris, juntament amb empreses del sector farmacèutic i tecnològic.