Docència

Membres de la Direcció Científica i Tècnica de Via Universitària

La UVic-UCC participa en la quarta enquesta Via Universitària

30.11.2023

La UVic-UCC, juntament amb 19 universitats més de la Xarxa Vives d'Universitats, han iniciat l’estudi Via Universitària: accés, condicions d’aprenentatge, expectatives i retorns dels estudis universitaris (2023-2025) per conèixer diferents aspectes pel fa als estudiants en relació amb l’ensenyament superior, com són les seves condicions de vida, l’entorn socioeconòmic i les expectatives de futur laboral.

Entre els mesos de febrer i març de 2024, hi participaran més de 300.000 estudiants de 20 universitats de Catalunya, el País Valencià, les Illes Balears i Andorra. En l’anterior edició (2020-2022) hi van participar vora 50.000 estudiants.

Un instrument per a la definició de polítiques d’equitat social i de gènere

Via Universitària recull dades sobre les trajectòries de l’alumnat des d’una triple perspectiva: l’equitat en l’accés i vida en els estudis superiors; la transformació de la realitat dels estudiants com a resultat d’un entorn social cada vegada més divers, i la qualitat de les metodologies d’ensenyament i aprenentatge. Així, Via Universitària s’alinea amb els resultats de l’informe EUROSTUDENT, que recull la mateixa informació en 28 països europeus.

Segons Ricard Giramé, director de l’Àrea de Qualitat de la UVic, “la sèrie històrica de resultats de l’enquesta triennal Via Universitària comença a ser important. I és que l’any que ve en farà deu que va arrencar la primera Via Universitària, el 25 de novembre de 2014” i afegeix que “aquest quart manté intacte l’objectiu principal: fer una enquesta a estudiants universitaris per tal de generar informació rigorosa, objectiva i àmplia sobre les seves condicions de vida i les seves formes de vinculació amb l’estudi”. Finalment, Giramé destaca el fet que “és important la participació de totes les universitats dels Països Catalans per recollir una mostra significativa de respostes que permetin fer una anàlisi de la informació que desemboqui en la difusió dels resultats i un debat propositiu per part de tots els actors del sistema universitari”.

Sis grups de treball, amb més de 70 experts

L’equip del programa està construït per sis grups de treball que agrupen més de 70 experts i expertes d’un ampli ventall de disciplines. Per part de la UVic-UCC, hi prenen part la vicerectora d'Ordenació Acadèmica, M. Àngels Pinyana, al Consell Assessor, i Ricard Giramé, a l’Equip Tècnic de Qualitat.

La quarta edició del programa Via Universitària de la Xarxa Vives està impulsada per les universitats Abat Oliba CEU, Alacant, Andorra, Autònoma de Barcelona, Barcelona, CEU Cardenal Herrera, Girona, Illes Balears, Internacional de Catalunya, Jaume I, Lleida, Miguel Hernández d’Elx, Oberta de Catalunya, Politècnica de Catalunya, Politècnica de València, Pompeu Fabra, Ramon Llull, Rovira i Virgili, València, i de Vic - Universitat Central de Catalunya. La campanya ha arrencat amb una trobada en línia del Consell Assessor, la Direcció Científica, la Direcció Tècnica, la Direcció Executiva i l’Equip Tècnic de Qualitat del projecte, on s’han presentat els objectius i el calendari d’execució del nou estudi.

Via Universitària 2023-2025 està liderat per la Xarxa Vives d’Universitats i és l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) qui n'assumeix la direcció tècnica. El programa també compta amb el suport de l'Agència de Qualitat de l’Ensenyament Superior d'Andorra (AQUA), l’Agència Valenciana d’Avaluació i Prospectiva (AVAP) i la Generalitat de Catalunya.