Els FEDAC Wolvineers, guanyen la FIRST Lego League de la UVic
El segon classificat va ser l'equip The 9th Element, de Manlleu
El tercer classificat, els Legolàctics de Manlleu
L'Aula Magna de la UVic va acollir el joc dels robots
La FIRST Lego League Explore va tenir lloc a Miramarges
Al Pati de Torre dels Frares hi havia l'escenari on es van celebrar les cerimònies de lliurament de medalles i premis

L'equip FEDAC Wolvineers de Girona guanya la 12a edició de la FIRST Lego League de la UVic-UCC

29.02.2024

L'equip FEDAC Wolvineers de Girona va guanyar la dotzena edició de la FIRST Lego League Challenge, el torneig STEAM que dissabte passat va tenir lloc a la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries de la UVic. El segon classificat va ser l'equip The 9th Element, de Manlleu, i el tercer premi se'l van endur els Legolàctics, de Llinars del Vallès, que a més van rebre una menció especial en l'apartat del projecte d'innovació, que els permetrà participar en els National Innovation Awards, un premi estatal que vol encoratjar i ajudar els equips a desenvolupar solucions innovadores del món real. Tots tres equips podran accedir a la gran final estatal que tindrà lloc a Alacant el mes vinent.

catorze premis i reconeixements

A banda dels guanyadors, es van repartir catorze premis més: el primer Premi UVic-UCC als Valors FIRST Lego League, va ser per a l'equip SALLE Manlleu 1; el segon Premi Ajuntament de Vic als Valors va recaure en els Puig League, mentre que el tercer Premi Divasa-Farmavic, se'l van endur els Kreeps, tots tres de Manlleu.

Pel que fa als premis al projecte innovador, el primer Premi Seidor, el van guanyar els Rocaprevera 4t de Torelló, i el segon premi VERA va recaure en els Teen's Art, de Manlleu. En la categoria de premis al disseny del robot, els guanyadors van ser, en primer lloc, i amb el guardó Casa Tarradellas, REM Jr, de Girona i, en segon lloc, i amb el Premi del Departament d'Enginyeries UVic, Enginy Robòtic Club, de Tona.

En l'àmbit del comportament del robot, el primer Premi SOME va ser per a l'equip FEDAC Wolvineers, mentre que el segon Premi JCM Technologies, se'l va emportar Enginy Robòtic Club de Tona. El Premi El 9 Nou a l'Emprenedoria el va guanyar l'equip La Salut de Sabadell; el Premi Elausa a l'Excel·lència en Enginyeria, se'l van endur els Legurb de Gurb, i el Premi ISERN a les Joves Promeses, va ser per a l'equip Artístic Lego Vents, de Manlleu.

Finalment, el guardó del primer Premi Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries a l'Entrenador, va ser per a Aurora Guixé, de l'equip Tecnobots de Berga, mentre que el segon Premi Departament de Biocències de la UVic a l'Entrenador, el van guanyar Judit Lozano i Montse Matas, de l'equip Artístic Lego Vents de Manlleu.

El torneig més multitudinari de l'Estat espanyol

El campionat classificatori va comptar amb uns 275 participants d'entre 10 i 16 anys en trenta equips procedents de Manlleu, Cardedeu, Barcelona, Sabadell, Cabrera de Mar, Girona, Vilassar de Mar, Moià, Parets del Vallès, Castellbell i el Vilar, Berga, Montcada i Reixac, Vic, Torelló Tona, Gurb, Llinars del Vallès i Manresa. Un any més, el 9 TV va retransmetre la competició durant tot el matí en un programa en directe.

A més del joc dels robots, els equips participants van haver de defensar un projecte de recerca i innovació científica, i mostrar el disseny del robot davant d'un jurat. Enguany el lema proposat a escala internacional era "Masterpiece", que convidava els participants a trobar solucions creatives i enginyoses per impulsar i comunicar activitats artístiques, culturals i passatemps, mitjançant la tecnologia.

Durant la cerimònia de lliurament de premis, el rector de la UVic-UCC, Josep Eladi Baños, va manifestar que la FIRST Lego League és "una pedrera de creació de talent dels joves de les comarques de la Catalunya Central, principalment, en els àmbits de les ciències i la tecnologia" i també que aquest torneig "és un repte organitzatiu absolutament transversal, que aglutina totes les capes de la comunitat universitària, gràcies al més d'un centenar de voluntaris que s'aboquen perquè els 500 participants i els seus acompanyants gaudeixin d'una matinal de ciència i tecnologia ben profitosa a la Universitat".

Al seu torn, la regidora d'Educació i Joves i Convivència i Seguretat de l'Ajuntament de Vic, Elisabet Franquesa, va felicitar tots els participants i va dir que "confiem en vosaltres, en el vostre talent, força i formació". També va manifestar el desig "que aquest torneig us inspiri amb vista al futur".

La FLL Explore per als més petits

Simultàniament, els infants més menuts també van gaudir d'una jornada de robòtica, fora de competició, a l'edifici Miramarges. Aquesta edició de la FLL Explore per a nens i nenes de 6 a 9 anys va comptar amb 225 participants en 40 equips, els quals van haver d'explicar el funcionament del seu robot i el seu projecte científic davant d'un jurat.

La competicions de la FIRST Lego League són gestionades en l'àmbit estatal per l'Asociación Ingeniera Soy. En l'àmbit local, la FLL de la UVic-UCC té la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Recerca, el Col·legi d'Enginyers de Catalunya, Elausa, Casa Tarradellas, Vera, Some, Isern, Divasa-Farmavic, Seidor, JCM Technologies, El9Nou i l'Ajuntament de Vic.

Un torneig amb valors

FIRST Lego League és el major programa educatiu en àrees STEAM del món. Durant mesos, més de 700.000 joves de 110 països diferents participen en les fases finals d’aquest programa internacional basat en robòtica i programació.

El programa i la competició giren entorn de tres àrees principals: el projecte d’innovació, el disseny del robot autònom per superar missions en un tauler oficial i la promoció de valors fonamentals com són el treball en equip, el respecte, la inclusió i la competició cordial.

Aquí es pot obtenir el programa de tota la jornada, que va ser retransmès en directe pel 9 TV.