Les Aules de Gent Gran de la UVic es reinventen

Les Aules de Gent Gran de la UVic mantenen la seva activitat un any després de l’inici de la pandèmia

11.03.2021

L’esclat de la pandèmia al nostre país, tot just fa un any, va comportar múltiples canvis en el nostre dia a dia, entre els quals haver de mantenir la distància social.  Un dels col·lectius més afectats per aquesta reducció de la socialització ha estat el de les persones grans que, en alguns casos, s’han vist allunyades de familiars i amics, i apartades de les activitats que les mantenen actives. En aquest context, les Aules d’Extensió Universitària per la Gent Gran de la UVic han sabut trobar les eines per reinventar-se davant les complicacions.

Aquest dijous, en el cas de l’Aula de Gent Gran d’Osona, i dimecres, en el cas de l’Aula de Gent Gran de Centelles, ha fet un any exacte de la cancel·lació de la primera conferència a causa de la pandèmia, una decisió que va acabar afectant totes les activitats programades fins a final del curs. “La mesura va ser tan dràstica com la situació exigia”, recorda el president de l’Aula de Centelles, Josep M. Prat, qui explica que van anticipar-se al confinament total: “Vam tancar-ho tot abans que ningú, perquè la gent tenia por del que venia“, argumenta.

L’Aula de Gent Gran d’Osona, tots els dimecres en directe per televisió

Abans de la pandèmia, l’Aula de Gent Gran d’Osona celebrava una conferència presencial cada dimecres a la tarda al Teatre Atlàntida de Vic, on diferents conferenciants parlaven sobre temes actuals. A més, l’Aula tenia activa la seva coral i organitzava, esporàdicament, sortides, viatges i activitats culturals per Catalunya. Amb les restriccions de mobilitat i aforament l’activitat s’ha transformat, i des de l’octubre les xerrades s’han mantingut els dimecres a la tarda, però han estat virtuals, en directe per El 9 TV a les 17.30h i en diferit a les 22h i també el cap de setmana.

Aquesta solució ha permès que totes les ponències programades es poguessin dur a terme amb normalitat, però des de la distància. A més, el pas al digital ha solucionat el problema de les limitacions d’aforament que, ja en període previ a la pandèmia, comportava que l’Aula tingués llista d’espera. De fet, l’audiència que aconsegueixen les conferències a través de la televisió gairebé duplica l’aforament presencial que tenien al Teatre Atlàntida: allà s’hi reunien unes 600 persones de mitjana, i ara El 9 TV registra audiències que superen el miler de persones, arribant a pics de dos mil espectadors.

El president de l’Aula d’Osona, Isaac Pérez, preferiria que les sessions fossin presencials, però diu que la solució provisional és profitosa: “tot i que les sessions a l’Atlàntida es troben a faltar, hem pogut mantenir bona part de l’activitat de l’Aula i continuem oferint una alternativa cultural a la gent gran, que en ocasions se sent sola degut al context actual”, explica.

L’Aula de Gent Gran de Centelles fa reunions massives els dimarts

D’una forma diferent s’ha reinventat l’Aula de Centelles, que ha trobat la manera a través de la plataforma Zoom. A finals del curs anterior ja va tenir lloc una prova pilot amb un acte virtual de cloenda amb presència del divulgador musical Joan Vives, que va servir per tancar l’any i testar si aquest sistema s’adaptava a les seves necessitats. Al llarg de tot aquest curs, l’Aula de Gent Gran de Centelles congrega unes 160 persones davant la pantalla de l’ordinador cada dimarts a la tarda. “Hem aconseguit que la gent gran de pobles com Centelles, Taradell, Aiguafreda o Hostalets hi participi activament. Tothom sap que els dimarts a la tarda segueixen essent els dies de l’Aula”, diu el seu president, Josep M. Prat.

Més enllà de les conferències setmanals, totes dues aules han fet diferents activitats complementàries en què han continuat innovant. Per Nadal, per exemple, l’Aula d’Osona va celebrar un acte musical de piano en format híbrid, amb 80 persones des de l’Atlàntida i en directe per El 9 TV. Amb aquesta experiència, Isaac Pérez reconeix que estan preparats per assumir altres tipologies d’actes. L’Aula de Centelles també ha organtizat activitats alternatives, com visites virtuals a la Sagrada Família i la Casa Batlló de Barcelona.

Més de 26 anys d’Aules de Gent Gran

Les Aules de Gent Gran van arribar a Osona el 1994. El 2 d’octubre d’aquell any es va inaugurar amb la seva primera conferència l’Aula de Gent Gran d’Osona, de la mà del seu primer president, Lluís Tort. Quinze anys més tard, el 18 d’abril de 2009, Josep M. Prat va donar pas a la primera sessió de l’Aula de Centelles, que va néixer com una alternativa a l’Aula d’Osona, quan aquesta acumulava fins a tres anys de llista d’espera. Les Aules de Gent Gran són un col·lectiu associat de la UVic i, com a tal, els seus membres formen part de la comunitat universitària i gaudeixen dels mateixos avantatges que la resta d’alumnat, per exemple en termes de formació i descomptes.