Lliurament 8a edició del Premi Vicenç Fisas

Les estudiants de Biotecnologia Laia Vila i Gina Liarte guanyen el 8è Premi Vicenç Fisas, que promou la Fundació La Farga

Les estudiants del grau en Biotecnologia de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) Laia Vila i Gina Liarte han estat mereixedores de la 8a edició del Premi Vicenç Fisas i Comella, que concedeix la Fundació La Farga, pel treball de final de grau “Desenvolupament d’un bioprocés robust en fedbatch per la producció de nanobodies (VHH i IgG) amb l’organisme d’expressió Pichia pastoris sota el control de PGAP”.

L’acte de lliurament, celebrat avui al Museu del Coure, s’ha fet en presència del president de la Fundació La Farga, Oriol Guixà; del vicerector de Professorat de la UVic-UCC, Albert Juncà, i de la degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, Malu Calle, a més de la guanyadora Gina Liarte, que ha hagut de recollir el premi en nom també de Laia Vila, que es troba fent una estada d’estudis a l’estranger.

Al premi, dotat amb 2.000 euros, hi poden optar tots els estudiants de la UVic que hagin obtingut un excel·lent en el seu treball de final de grau, sigui quina sigui la disciplina que estudiïn. Un dels requisits per guanyar-lo és que el treball reflecteixi els tres valors que promou la Fundació La Farga: coneixement aplicat al desenvolupament social, creativitat com a base per a la innovació i el progrés, i consciència per la cura i la sostenibilitat de l’entorn.

Durant l’acte de lliurament, el Sr. Oriol Guixà ha destacat el nivell elevat dels treballs presentats “potents, ben elaborats i amb una gran riquesa de continguts”, i ha qualificat el treball guanyador “d’extraordinari, comparable a una tesi doctoral”, i ha encoratjat les seves autores a publicar-lo. Guixà també ha volgut fer menció dels dos treballs que van quedar finalistes, que són “Model d'analítica predictiva per la Indústria 4.0” d’Ibrahim Amar, estudiant del grau en Mecatrònica, i “PlasticSystems”, de Rocío Saavedra, estudiant del grau en Teràpia Ocupacional, que ha recollit un diploma amb la menció.

Per la seva banda, la degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, Malu Calle, ha agraït a la Fundació La Farga el reconeixement que fa al talent jove, “ja que cal fer-los arribar el missatge que la societat necessita el seu talent i la seva creativitat”. També ha afirmat que “aquest treball guanyador, així com els que han quedat finalistes, només es poden portar a terme si estan vinculats a la recerca de qualitat que es porta a terme a la Universitat, gràcies als professorat investigador que a més de fer docència està actiu en recerca i transferència de coneixement”.

Finalment, el vicerector de Professorat de la UVic-UCC, Albert Juncà, ha agraït a la Fundació La Farga la seva implicació amb la UVic, i ha afirmat que “la universitat té la missió de formar persones que donin un servei en el territori en el sentit més ampli del terme, cosa que hem de fer de la mà de les empreses que tenim a prop” i que “el fet que hi hagi empreses disposades a reconèixer el talent d’aquells estudiants que fan coses molt ben fetes és molt important per l’efecte mirall que suposa” .

Produir nanobodies a partir d’una soca de llevat Pichia pastoris

El treball que han portat a terme Laia Vila i Gina Liarte té per objectiu optimitzar les condicions de cultiu d'un bioprocés per a la producció de nanobodies (una versió més senzilla dels anticossos convencionals) a partir d’una soca de llevat anomenat Pichia pastoris. Aquesta soca ha estat modificada genèticament per incorporar el gen que codifica el nanobody i han estudiat quin és el millor ambient perquè el llevat creixi bé i produeixi aquests anticossos. Per fer-ho possible han utilitzat bioreactors que permeten mantenir determinats paràmetres constants —com el pH, la temperatura, la quantitat d’alimentació a subministrar— i han treballat en condicions sèptiques (amb un únic microorganisme). Gràcies a aquest procés han pogut extreure conclusions i observar l'evolució del cultiu i la quantitat de proteïna secretada. A més, duent a terme fermentacions amb diferents condicions i jugant amb diferents paràmetres que afecten el creixement microbià, han comparat els resultats analitzats i determinat quines són les condicions òptimes de cultiu de Pichia pastoris perquè produeixi nanobodies.