Acte de lliurament del 10è Premi Vicenç Fisas
Oriol Guixà i Julia Guri, guanyadora del segon accèssit
Oriol Guixà i Júlia Guri, guanyadora del segon accèssit
Acte de lliurament de la 10a Beca Vicenç Fisas

L’estudiant Anna Pabón, del grau en Biotecnologia, guanya el 10è Premi Vicenç Fisas pel seu treball de fi de grau

30.11.2023

L’estudiant del grau en Biotecnologia de la UVic-UCC Anna Pabón ha guanyat la 10a edició del Premi Vicenç Fisas i Comella, que concedeix la Fundació La Farga, pel treball de fi de grau “Valorització de subproductes de la indústria de begudes vegetals com a medi de cultiu per a la producció de proteïnes unicel·lulars”.

L’acte de lliurament, que va tenir lloc ahir a la seu del Rectorat de la UVic-UCC, va comptar amb la presència del president de la Fundació La Farga, Oriol Guixà; la secretària general de la UVic-UCC, Anna M. Sabata; la primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Vic, Bet Piella, i la degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, Malu Calle.

Al premi, dotat amb 2.000 euros, hi poden optar tots els estudiants de la UVic que hagin obtingut un excel·lent en el seu treball de fi de grau, sigui quina sigui la disciplina que estudiïn. Un dels requisits per guanyar-lo és que el treball reflecteixi els tres valors que promou la Fundació La Farga: coneixement aplicat al desenvolupament social, creativitat com a base per a la innovació i el progrés, i consciència per la cura i la sostenibilitat de l’entorn.

Un premi de prestigi

Durant l’acte de lliurament, Oriol Guixà va destacar que es tracta “d’un premi de prestigi, que fa evident el talent i l’excel·lència dels treballs que s’hi presenten” i va afegir que el premi posa èmfasi en els valors amb què creia Vicenç Fisas, cofundador, juntament amb Guixà, de la Fundació La Farga. També va posar de manifest el nivell dels sis treballs presentats: un de Periodisme, dos de Biotecnologia, un d’Enginyeria de l’Automoció, un de Ciències de la Salut, i un de Psicologia, dient que “hem de reconèixer des de Fundació i del jurat, que tots eren excel·lents i tenien molt rigor acadèmic”. Guixà també ha volgut fer menció dels dos treballs que van quedar finalistes, que són “Diseño y construcción de un motor de flujo axial con PCB”, de l’estudiant del grau en Enginyeria de l’Automoció Guillem Lloret, i “Disseny, fabricació i bioimpressió d’os llarg humà” de l’estudiant del grau de Biotecnologia Júlia Guri, que ha recollit un diploma amb la menció.

Per la seva banda, la degana de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, Malu Calle, va agrair a la Fundació La Farga la convocatòria d’aquest premi, “que és una motivació per als nostres estudiants i que demostra que l’excel·lència i la feina ben feta tenen un reconeixement”. També va destacar la importància que té el treball de fi de grau “perquè és una bona oportunitat per aplicar tots els coneixements apresos durant la carrera”.

La primera tinent d’alcalde, Bet Piella, va afirmar que “des de l’Ajuntament  de Vic compartim els valors del premi” i, fent èmfasi en la importància de prendre consciència sobre sostenibilitat, i va anunucar que el VIT, el viver d’empreses del Sucre, s’ampliarà amb noves places que es destinaran a emprenedors de l’àmbit de la biotecnologia, perquè “persones com les que avui reconeixem puguin desenvolupar els seus projectes”.

Finalment, la secretària general de la UVic-UCC, Anna M. Sabata, va agrair a la Fundació La Farga “la vessant de responsabilitat social que demostra mantenint aquest premi, que ja té deu anys i que esperem que en siguin molts més”.

Tots els presents a la mesa van coincidir en destacar la importància de la col·laboració universitat-empresa per continuar reconeixent el talent dels joves, i van encoratjar els estudiants que es troben cursant el grau que treballin amb esforç, dedicació i excel·lència.

Trobar una solució per reduir els residus del processament de productes

El treball premiat d’Anna Pabón demostra que la producció d’una font de proteïna alternativa amb subproductes de la indústria de begudes vegetals és una alternativa a les proteïnes d’origen animal.

A la Unió Europea, es generen cada any 88 milions de tones de residus alimentaris, un 19 % dels quals provenen del processament de productes. L’autora del treball se centra en la indústria emergent de les begudes vegetals que tenen uns subproductes rics en matèria orgànica, i estudia els bacteris porpra no sulfurosos (PNSB, en anglès Purple Non-Sulphur Bacteria), que són capaços de degradar àcids orgànics amb molta facilitat i produir SCP (Single Cell Protein).

El projecte avalua i elabora diferents medis de cultiu potencials per al creixement del bacteri Cereibacter Sphaeroides, que pertany al grup de bacteris PNSB, a base de subproductes de la indústria de les begudes vegetals, i aconsegueix una productivitat i una producció de proteïna estadísticament igual, substituint el 50 % del medi sintètic amb extractes del subproducte de soja i de diferents cereals de la indústria.

Així doncs, la producció d’una font de proteïna alternativa amb subproductes de la indústria de begudes vegetals és una alternativa potencial a les proteïnes d’origen animal, i contribueix a l'economia circular i a la reducció del malbaratament de recursos. D'aquesta manera, conclou Pabón, “es poden reduir els subproductes del segon sector que més residus generen en l’àmbit europeu i alhora també els costos de producció de proteïna alternativa, com a mínim a la meitat”.