Docència

Cristina Romera durant la primera sessió de les TLC d'enguany
L'Aula Magna durant la 1a TLC
L'Aula Magna durant la presentació de la 1a sessió de les TLC

L’oceanògrafa Cristina Romera inaugura la 17a edició de les Tertúlies de Literatura Científica

270 persones van omplir ahir al matí l'Aula Magna de la UVic-UCC per seguir la primera conferència de la 17a edició de les Tertúlies de Literatura Científica (TLC). Cristina Romera Castillo, doctora en Ciències del Mar i oceanògrafa de l’Institut de Ciències del Mar (CSIC-Barcelona), va pronunciar la ponència “AntropOceà. La nostra empremta al mar”, basada en el seu llibre antropOcéano. Cuidar los mares para salvar la vida (Espasa). L'acte va comptar amb la presència de Julita Oliveras, coordinadora de les TLC, i Josep Ayats, delegat del rector per a la Formació Contínua, ambdós professors de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries (FCTE) de la UVic-UCC.

Durant la conferència, Romera va explicar que el significat del terme antropOceà és "el mar de la nostra era, on l'espècie humana ha deixat empremta". Cristina Romera va parlar sobre els mars i la relació que aquests tenen amb el futur del planeta, fent servir estudis científics per tractar les problemàtiques existents, alhora que mostrava solucions que s'estan duent a terme per preservar-los. "La nostra manera de viure repercuteix a l'oceà, però a la vegada, tot allò que l'impacta també ens afecta a tots nosaltres", va explicar l'autora.

En aquesta nova edició de les Tertúlies de Literatura Científica, també hi participaran altres científics i divulgadors, com Ramon López de Mantaras Badia, fundador de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial, un dels pioners de la intel·ligència artificial a Espanya, que parlarà de “la intel·ligència artificial: mites i realitats”. Marina Garcés, filòsofa, activista i docent, hi oferirà la ponència “L’educació és una invitació” i Joan Vinyets i Rejón hi presentarà el seu llibre, editat per Eumo Editorial, Un món en clau F. Yayo Herrero, activista ecofeminista, clourà el cicle de ponències parlant sobre ecofeminisme i emergència climàtica. Seguint la iniciativa del curs passat, totes les ponències s’impartiran en format presencial a l’Aula Magna de la UVic-UCC i alhora en línia.

Torna el Premi Llegim Ciència

En el marc del mateix programa, també s’ha convocat la 12a edició del concurs de relats Premi Llegim Ciència (PLC), adreçat a estudiants de secundària. En aquesta ocasió, el certamen parteix de la lectura del llibre El món fosc. Talps (Grup Promotor Santillana), de Jordi de Manuel, i proposa als participants que escullin entre dos exercicis literaris entorn d’aquest llibre. El lliurament dels premis, amb conferència de l’autor inclosa, serà el 28 de febrer a l’Aula Magna.

La gran acollida de les Tertúlies de Literatura Científica i del Premi Llegim Ciència s’evidencia en el fet que, globalment, hi han participat més de 30.000 estudiants i més de 7.000 han pres part al Premi Llegim Ciència en el conjunt de les edicions. Les Tertúlies de Literatura Científica s’adrecen a estudiants de secundària, batxillerat i estudis universitaris, amb l’objectiu de despertar vocacions científiques. També, al professorat i al públic en general, posant en relació joves lectors i autors de literatura científica sobre un ventall de temes molt variats. Les TLC i el PLC són dos projectes situats en el marc del Programa Ciència i Societat (PCiS), que s’organitzen des del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, juntament amb la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries i la Unitat de Divulgació Científica.