Marta Otero prounciant la lliçó inaugural del curs

Marta Otero pronuncia la lliçó inaugural de curs, sobre la cicatrització de les ferides

La Dra. Marta Otero Viñas, professora de la Facultat de Ciències, Tecnologia i Enginyeries, i coordinadora del grup de recerca en Reparació i Regeneració Tissular (TR2Lab) de la UVic-UCC, va pronunciar la lliçó inaugural, titulada “La cicatrització de ferides: un procés extraordinari”. La seva intervenció va començar fent referència a la inauguració del Paranimf, antiga església de l’Hospital de la Santa Creu de Vic, centre assistencial amb una forta vocació per a la cura i que avui acull una unitat clínica de ferides d’àmbit territorial que forma part del grup de recerca TR2Lab.

Durant la seva exposició, Otero es va referir a l’impacte social de les ferides cutànies cròniques, atès l’envelliment poblacional i l’augment de les comorbiditats (diabetis, obesitat i malalties cardiovasculars). En aquest context, “cal esperar que la incidència de ferides cròniques es converteixi en un desafiament considerable per a la prestació de serveis de salut”, va dir. Otero va definir què s’entén per ferides cròniques, i quina evolució s’ha produït en el seu diagnòstic i en la disponibilitat de tractament, i va presentar les perspectives de futur, destacant la importància de disposar d’equips multidisciplinaris a les unitats de cures per desenvolupar i implementar noves teràpies més personalitzades, que permetin millorar els resultats de curació.

A la part final del seu discurs, la investigadora va destacar dos dels darrers projectes on ha participat o participa. Un d’ells és un assaig clínic amb la Boston University, “on vam estudiar l’efectivitat d’una teràpia amb cèl·lules mare mesenquimàtiques”, i un altre, un estudi de l’efectivitat d’una teràpia biològica amb plasma ric en plaquetes que lidera dins el TR2Lab i en què participen professionals de l’Hospital Universitari de la Santa Creu de Vic.