Projecte Patis Biodivers
Projecte Pescadors de Plàstics

Noves edicions dels projectes Pescadors de Plàstic i Patis Biodivers amb algunes novetats

29.09.2022

Amb l’inici del curs escolar 2022-2023 es tornen a posar en marxa noves edicions dels projectes Patis Biodivers i Pescadors de Plàstic, liderats per la UVic-UCC amb la col·laboració de la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología – Ministerio de Ciencia e Innovación.

En la seva segona edició, Patis Biodivers té com a objectiu principal difondre el projecte per tal que més centres educatius de primària i secundària puguin formar part de la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC). Per aquest motiu s'han previst diverses accions. Una d'elles és la traducció dels materials al castellà i a l’euskera, però poder ampliar el projecte fora de Catalunya. Una altra acció és la preparació d'un recull de webinars oberts a professorat interessat i l'organització d'una jornada per compartir projectes i experiències per treballar la biodiversitat a l’educació primària i secundària. Finalment, també es comptarà amb la col·laboració de la XESC per difondre les iniciatives més importants del projecte i es farà un material específic per a l’etapa de cicle inicial de primària i, així, cobrir tota l’etapa.

El projecte Patis Biodivers preveu dues possibilitats de participació. D'una banda, portar a la pràctica algun dels materials Investiguem la biodiversitat dels patis. D'altra banda, participar en la jornada del bioblitz escolar que sempre té lloc entre el 29 de maig i el 12 de juny (just la setmana prèvia i la setmana posterior al Dia del Medi Ambient que se celebra el 5 de juny). Per participar-hi, els centres s’han d’inscriure a través del formulari d’inscripció, i poden trobar les indicacions de com poden participar aquí.

Pescadors de Plàstic europeu

Amb el nou curs també arriba una nova edició de Pescadors de Plàstic. Gràcies a l’ajut concedit per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) – Ministerio de Ciencia e Innovación, el projecte ampliarà el nombre de punts de mostreig, incloent-hi la part alta del riu Ter i el riu Besòs. Aquest any alguns centres de secundària repeteixen experiència, però també hi ha noves incorporacions. Aquesta nova edició estarà enfocada a estudiants a partir de  12 anys d’instituts propers al riu Ter, la Tordera, el Fluvià i el Besòs.

Aquesta nova edició s’organitzarà de la mateixa manera que l’anterior, amb un mostreig previst a la primavera 2023. Els grups interessats a participar-hi, hauran d’omplir el formulari d’inscripció, i un cop formin part del projecte, rebran la guia de treball i tot el material necessari per realitzar el mostreig i formar part de l’equip de Pescadors de Plàstic. Els centres interessats a prendre-hi part trobaran les instruccions a seguir i també el formulari d’inscripció aquí.

Una de les principals novetats d'aquest any és que el projecte Pescadors de Plàstic entra a formar part de la iniciativa europea de ciència ciutadana Plastic Pirates Go Europe! Per participar en aquesta iniciativa, les escoles han de tenir disponibilitat per dur a terme el mostreig al riu durant aquesta tardor, abans del 15 de novembre. Per tant, durant aquest curs hi haurà la possibilitat de fer dos mostrejos, un a la tardor i un altre a la primavera (es pot fer el de la tardor, el de la primavera o bé tots dos, segons les possibilitats i programa). Es poden consultar tots els detalls d’aquesta iniciativa europea a la pàgina web del projecte Plastic Pirates Go Europe!