Exposició itinerant "Dones en Limnologia"

Un projecte amb participació de la UVic-UCC visibilitza les aportacions de dones científiques en el camp de l’ecologia dels sistemes d’aigua dolça

22.12.2022

La Comissió de Gènere de l'Associació Ibèrica de Limnologia, en què participen investigadores de diverses universitats i institucions, entre les quals hi ha la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), la Universitat de Barcelona (UB), la Universidad Complutense de Madrid (UCM), l’ICRA i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), ha desenvolupat recursos didàctics per visibilitzar les dones científiques i reduir el biaix de gènere a l'àrea de les Ciències de la Terra, específicament en el camp de la limnologia (disciplina que estudia els llacs, rius, basses, embassaments i altres sistemes d'aigua dolça). Els recursos inclouen una exposició itinerant, que està disponible per a qualsevol centre de recerca, universitat o museu, així com biografies abreujades de les investigadores més destacades en aquest àmbit. També s’ha elaborat una guia per incorporar la inclusió del gènere a les activitats educatives.

“En aquesta comissió treballem cooperativament per proposar, impulsar i desenvolupar estudis de gènere relacionats d’alguna manera amb la limnologia, i per fomentar i visibilitzar el paper de la dona científica en la limnologia”, explica Mireia Bartrons, investigadora de la UVic-UCC que participa en el projecte. Fora d’aquesta comissió, el grup de recerca en Ecologia Aquàtica de la UVic-UCC també està treballant per actuar en aquesta mateixa direcció amb el Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) dins el projecte de recerca Ponderful.

L’interès és compartit. "Estudiem les barreres que ens trobem com a investigadores a les nostres carreres científiques, i duem a terme activitats que fomentin una igualtat de gènere a la limnologia", explica Núria Catalán, investigadora de l'Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l'Aigua del CSIC i membre de la Comissió.

Recursos a l’abast de tothom

Els recursos que han creat engloben una guia per incloure el gènere a les activitats educatives i un qüestionari per avaluar si les pràctiques educatives tenen igualtat de gènere, així com bibliografia per incorporar les dones científiques als cursos universitaris de geociències.

L'exposició “Dones en Limnologia” mostra la història, la situació actual i les futures oportunitats per a les científiques d'aquest camp. L'exposició està disponible en anglès i castellà, i es pot sol·licitar gratuïtament prèvia petició a la web del projecte.

"Un dels exemples més clars és que als llibres d'ecologia que s'utilitzen a les universitats amb prou feines s'esmenten les científiques, tot i que n'han estat moltes i han fet grans contribucions", declara María del Mar Sánchez Montoya, investigadora de la Universitat Complutense de Madrid, membre de la Comissió i coordinadora.

Arran de tota aquesta activitat, el 2021 la Comissió va ser guardonada amb el Premi a la Contribució a la Diversitat i Inclusió a l'Acadèmia de l'Associació Espanyola d'Ecologia Terrestre. Formen part de la Comissió les següents universitats i institucions: IDAEA-CSIC, CBMA-UMinho, UB, CREAF, Universidad Rey Juan Carlos, UVic-UCC, Universidad de Murcia, Institut d'Ecologia Aquàtica (IEA)-Universitat de Girona (UdG), CREAB-CSIC, ICRA, IRTA i Universitat de les Illes Balears.

Els recursos es poden descarregar des d'aquest enllaç.