Els quatre investigadors del projecte finançat per La Marató
Tots els investigadors que han rebut finançament de la Marató per tirar endavant els seus projectes

Un projecte participat pel grup de recerca Tractament de Dades i Senyals (TDS) de la UVic-UCC rebrà un ajut de La Marató

El projecte “Disseny i anàlisi de l'eficàcia d'una intervenció breu basada en una aplicació mòbil per l'autolesió: mesures d'autoinforme, momentànies i biològiques com a predictors del tractament” és un dels 36 projectes seleccionats per rebre un ajut per a projectes de recerca sobre salut mental de La Marató 2021. El projecte està participat pel grup de recerca Tractament de Dades i Senyals (TDS) de la UVic-UCC, del qual Jordi Solé és l’investigador principal, juntament amb tres grups de recerca més.

Aquest projecte, que rebrà una dotació de 398.526,25 €, pretén desenvolupar un tractament específic per a les conductes d’autolesió no suïcida (ANS) que pugui seguir-se a través d’una app per a telèfons mòbils. Per aquest motiu, els grups de recerca que hi participen, liderats per Daniel Vega, coordinador del grup GRETA de l’Institut de Neurociències de la UAB com a investigador principal, compten amb expertesa en diferents àmbits de la salut mental i les tecnologies aplicades a la salut. Les altres dues investigadores del projecte són les doctores Azucena García, de la Universitat Jaume I, i Marina López, de la Universitat de Barcelona.

L’ANS, un problema creixent de salut pública

Tot i l’evidència que aquestes conductes són un problema creixent entre els joves i adults d’arreu del món i que, per tant, es poden considerar com un problema de salut pública pel fet de no anar necessàriament associades a la presència d’algun trastorn mental, actualment existeixen pocs tractaments que s’hagin mostrat útils per reduir o eliminar aquestes conductes i la majoria són de difícil accés i molt costosos en termes econòmics. Aquest projecte de recerca es planteja, doncs, que una majoria de persones que s’autolesionen puguin tenir accés a un tractament que els millori el benestar emocional i redueixi el patiment associat de les famílies.

Per portar a terme la recerca es convidarà a participar en l’estudi una mostra àmplia de joves d’entre 14 i 24 anys que estiguin en tractament a causa d’algun problema de salut mental, als quals es demanarà de contestar uns qüestionaris online. D’aquests, se’n seleccionaran 300 per passar a una segona fase de l’estudi. Un petit grup farà una ressonància magnètica funcional, per veure com el cervell processa el dolor físic i emocional, i durant els 3 mesos posteriors realitzaran el tractament dissenyat específicament per a ANS. La resta de participants completarà un tractament alternatiu no específic. Això permetrà concloure si el tractament específic dissenyat per a ANS és realment útil o no. Finalment, s’analitzaran conjuntament totes les dades obtingudes (les dels qüestionaris, l’app i les ressonàncies magnètiques) amb el propòsit de saber a quins joves els pot ser de més ajuda el tractament dissenyat.

146 projectes presentats, dels quals 36 rebran ajut

A la convocatòria d'ajudes econòmiques per a projectes de recerca sobre salut mental, tema de La Marató del 2021, publicada el febrer passat, s’hi van presentar un total de 146 projectes. L’avaluació es va realitzar mitjançant un procés de revisió d’experts, gestionada per l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya, en la qual van participar 111 experts d’àmbit internacional, que van avaluar els projectes en funció de la seva excel·lència, metodologia i rellevància, d’entre altres aspectes. En total es van seleccionar 36 projectes que beneficiaran 81 grups de recerca, que finalment rebran l’ajut.