Foto de família del grup de visitants
Un moment de la visita

Una delegació de la UVic-UCC visita els espais de la futura biblioteca Pilarín Bayés

28.04.2022

Una delegació de la UVic-UCC va visitar, aquest dimecres, els espais de la futura biblioteca Pilarín Bayés de Vic, ubicada al Passeig de la Generalitat, que obrirà les portes la pròxima tardor. La convocatòria formava part d’un conjunt de visites a l’edifici, encara en obres, però en una fase molt avançada, que l’Ajuntament adreça a diferents col·lectius de la ciutat i de la comarca. El seu objectiu és donar-los a conèixer l’equipament, per tal que entitats i institucions identifiquin espais i formes d’utilització d’aquests un cop la biblioteca estigui en marxa.

Per part de la UVic-UCC, a la visita hi van assistir el rector, Josep Eladi Baños; el gerent, Marc Mussons; la secretària general, Anna Sabata; els vicerectors Àngels Pinyana, Jordi Collet i Josep Bau; els degans Sergi Grau, Josep Burgaya i Eduard Ramírez, i representants de l’UHub i de l’Àrea de Comunicació Corporativa.

Guiats per Ignasi Janer, assessor de Cultura de l’Ajuntament, van recórrer els prop de 4.000 metres quadrats de les instal·lacions, dissenyades per l’arquitecte Toni Casamor. Segons Janer, l’edifici ha estat concebut amb la voluntat de fer que tots els seus espais siguin polivalents, i també de complir un repte: “portar la cultura al sud de la ciutat i portar els veïns de la resta de la ciutat al sud”. En aquest sentit, Janer va dir que “aquest edifici és molt més que una biblioteca: és un conjunt d’espais dels quals la ciutat, la comarca i les entitats en podran fer ús”, i on trobaran moltes possibilitats culturals, educatives, socials i lúdiques.

Inspirada en un model de biblioteques de països nòrdics, els espais diàfans es dividiran en 4 nivells: a la planta baixa hi haurà l’espai infantil, una zona de gamming, una de diaris i revistes i un bar restaurant, tant obert a la biblioteca com al carrer; en un nivell inferior, amb sortida al jardí, hi haurà una àrea d’imatge i so, i una sala d’actes o auditori, que també funcionarà com a espai d’estudi nocturn, una de les funcionalitats de l’edifici, que s’ha parlat que es coordinarà amb les necessitats de l’estudiantat universitari.

Els dos pisos superiors estaran destinats pròpiament a biblioteca, però inclouran una aula docent, oberta als centres d’ensenyament, sales de reunions o de treball i una sala de videojocs. L’edifici també acollirà serveis municipals, com una oficina d’atenció ciutadana o el servei d’autoaprenentatge. L’equipament el complementen una terrassa, un aparcament soterrat i un jardí homenatge a les deu víctimes mortals de l’atemptat terrorista que va viure Vic, el 1991, ja que la biblioteca s’alça, justament, al que durant tres dècades ha estat conegut com el solar de l’antiga caserna de la Guàrdia Civil.

La visita ha coincidit amb un moment decisiu de l’obra: aquest divendres l’Ajuntament rebrà les claus de la biblioteca de mans de l’empresa constructora.