Recerca

Marta Otero, coordinadora del TR2Lab, durant la jornada
Vuitena edició de la Jornada d’Atenció a les Ferides
Marta Ferrer durant la jornada

350 assistents a la VIII Jornada de Ferides, el congrés anual del TR2Lab sobre recerca en l’àmbit de les ferides cutànies

13.06.2024

L’Atlàntida de Vic va acollir el divendres 7 de juny la vuitena edició de la Jornada d’Atenció a les Ferides, una cita anual que contribueix a la millora de la curació de les ferides a través de compartir coneixements científics, i en la qual participen professionals de la recerca i la salut d’arreu de l’Estat espanyol. La jornada, l’organitza el Consorci Hospitalari de Vic – Fundació Hospital de la Santa Creu de Vic, amb el suport científic del grup de recerca en Reparació i Regeneració Tissular (TR2Lab) de la UVic-UCC i de l’Institut de Recerca i Innovació en Ciències de la Vida i de la Salut a la Catalunya Central (IRIS-CC).

Coincidint amb el 20è aniversari de la Unitat Clínica de Ferides de l’Hospital Universitari de la Santa Creu de Vic, per a la jornada d’enguany es va escollir com a tema “Aprenent, innovant, compartint”, per transmetre la importància d'actualitzar els coneixements al llarg de la vida, de desenvolupar estratègies d'innovació per resoldre reptes complexos, i de compartir coneixements i bones pràctiques entre professionals interessats en el tractament de ferides de difícil curació. Aquest interès dels professionals d'infermeria per posar-se al dia en l'àmbit de curació de ferides contrasta, però, amb la poca representació d'aquest aspecte de la professió infermera als graus de les universitats catalanes i espanyoles.

El congrés ha estat un clar exemple d’aquest propòsit. Hi van participar 350 persones, provinents de diferents dispositius assistencials, primària, hospitals comarcals, hospitals de l’àrea metropolitana, residències i d'universitats per conèixer experiències clíniques i de recerca en l’àmbit de les ferides complexes. Com és habitual, la jornada també va incloure una sessió de comunicacions orals i en format pòster, en la qual els participants van poder exposar els resultats de treballs de recerca relacionats amb la temàtica de la jornada, així com d'altres vessants de l'atenció a les ferides.

Presentació de tesis i TFG en l’àmbit de les ferides

Aquestes comunicacions científiques van servir per promoure col·laboracions en projectes de recerca clínica entre professionals assistencials i altres investigadors, i van ser un espai en què estudiants de la UVic-UCC van presentar treballs de fi de grau (TFG) d’Infermeria i Biotecnologia, i tesis doctorals relacionades amb l’àmbit de les ferides.

Dues doctorandes del TR2Lab, Marta Casals i Clara Masó, del programa de doctorat en Cures Integrals i Serveis en Salut, ambdues amb doctorat industrial, hi van presentar els avenços dels seus projectes de tesi. Es tracta de dos treballs relacionats amb l’ús de microempelts autòlegs per al tractament de ferides de difícil cicatrització i sobre la qualitat de vida de les persones amb ferides complexes, respectivament. Per altra banda, les doctorandes Anna Buisan i Verónica Salgado, totes dues del doctorat en Medicina i Ciències Biomèdiques, hi van presentar els resultats de les seves tesis, relacionades amb l’efectivitat de la teràpia biològica amb plasma ric en plaquetes per al tractament de ferides cutànies complexes.

D’altra banda, l’estudiant del grau en Biotecnologia Carla Morales, i les estudiants del grau en Infermeria Sabrina El Abbassi-Ouaggad i Oumayma Ghanam-Zaidan van presentar en format pòster els resultats dels seus treballs de fi de grau (TFG), que han dut a terme dins el TR2Lab. “Tots els projectes presentats pels membres del grup de recerca a les jornades van posar de manifest el treball col·laboratiu dels investigadors amb el personal assistencial de l’ecosistema sanitari vinculat a IRIS-CC, i van mostrar el clar impacte de la recerca del grup sobre l'atenció als pacients amb ferides de l’entorn territorial de la universitat”, explica Marta Otero, coordinadora del TR2Lab.

Criteris comuns d’actuació de les unitats de ferides

La jornada d’aquest any va incloure, el dia abans i com a novetat, una trobada de consens amb experts de les nou unitats clíniques de ferides de Catalunya i d’Espanya acreditades com a Unitat Excel·lent per part del Grup Nacional per a l'Estudi i Assessorament d'Úlceres per Pressió i Ferides Cròniques (GNEAUPP), la societat científica degana i de referència pel que fa a producció científica, docent i divulgadora en ferides. Representants de les unitats especialitzades en ferides de tot l’Estat, conjuntament amb membres del TR2Lab, van treballar en el context de la jornada en un document de referència per establir criteris comuns d’actuació sobre com han de funcionar les unitats clíniques de ferides, amb visió de present i de futur.