Introducció al congrés de la ciència feta pels infants
Els ponents durant la presentació del projecte

Alumnes de primària de vuit centres d’Osona expliquen les seves investigacions científiques en el 19è Congrés de la Ciència Feta pels Infants

Un any més, l’Aula Magna de la UVic-UCC s’ha convertit en la seu del Congrés de la Ciència Feta pels Infants, que ja arriba a la 19a edició. Uns 500 nens i nenes, d’entre 6 i 11 anys, procedents de vuit centres d’Osona hi van presentar ahir, dimecres 8 de juny, els descobriments científics que han treballat a classe durant el curs.

Es tracta d’una iniciativa conjunta del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la UVic-UCC i del Centre de Recursos Pedagògics d’Osona, amb l’objectiu de promoure el desenvolupament de les habilitats d’investigació i la comunicació científica dels infants que, per altra banda, també ofereix als mestres un espai d’intercanvi d‘experiències d’aula.

El congrés s’organitza de manera que s’assembli a l’estructura d’un congrés científic. Cada projecte es presenta per un grup de nens i nenes que, en representació de la classe, expliquen oralment les conclusions de les seves recerques, així com les hipòtesis inicials i la metodologia emprada. La llum i les ombres, la nutrició de les plantes, la sensibilitat de la pell, l’estat ecològic del riu Mèder, les màquines, el moviment aparent del Sol i el cicle de l’aigua, entre altres temes, han estat objecte d’estudi i presentats en l’edició d’enguany.

La inauguració ha anat a càrrec d’Arnau Amat, coordinador del Grau en Mestre d'Educació Primària, professor i investigador del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències, acompanyat de David Segalés, del Centre de Recursos Pedagògics d’Osona, i del també professor i investigador del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències, Jordi Martí.

La primera edició del Congrés es va fer l’any 2003 i, des d’aleshores, cada any se n’ha portat a terme presencialment una nova edició, excepte el 2020, que es va haver d’anul·lar a causa de la pandèmia i el 2021, que es va fer en format virtual. Fins avui, ja han participat al congrés uns 7.000 infants des de P3 fins a 6è de primària, provinents de 46 escoles, que han presentat un total de 239 comunicacions. Aquest congrés de ciència infantil és un model d’èxit que s’ha inventat a Vic i que s’ha exportat arreu de Catalunya.