M. Teresa Codina, DHC per la UVic-UCC 2018

M. Teresa Codina, distingida amb la Medalla d’Or de la Generalitat

21.09.2020

La mestra, pedagoga i doctora honoris causa per la UVic-UCC, M. Teresa Codina, va ser guardonada amb la Medalla d’Or de la Generalitat per la seva trajectòria destacada en el camp de la pedagogia. La proposta, feta pel President de la Generalitat, Quim Torra, l'aprovà dimarts passat el Consell Executiu. També va rebre el guardó el cantautor Lluís Llach.

La mestra i pedagoga Maria Teresa Codina i Mir (Barcelona, 1927) va estudiar magisteri i filologia clàssica, i va completar la seva formació a París. Fundadora i directora de l’escola Talitha (1956) i pionera de la renovació pedagògica, s’ha destacat pel seu compromís amb l’educació de col·lectius desfavorits.

Amb Marta Mata, Pere Darder i altres mestres va participar en la fundació de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. Amb Basilio González, el 1974 va crear l’Institut Can Tunis, a instàncies de l’associació de veïns, i més tard l’escola Avillar Chavorrós (1978) i Xavó Xaví (1988). També ha encapçalat un Projecte d’Educació Global al barri gitano de Can Tunis (1977).

L’any 2018 la UVic-UCC la va investir doctora Honoris Causa per “la seva tasca com a mestra, per l’impuls que imprimí a la renovació pedagògica i la formació dels mestres, i pel compromís amb el dret a l’educació, la igualtat d’oportunitats i la millora de l’educació de Catalunya”. La nova doctora va ser apadrinada pel degà de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Eduard Ramírez i el professor del Departament de Pedagogia, Joan Soler, li va fer l’encomi.

El juliol de 2019, la UVic va acceptar el llegat del fons bibliogràfic i documental de M. Teresa Codina  pel seu “valor cultural, bibliogràfic i d’encaix amb l’expertesa de la UVic-UCC”. El fons inclou documents personals i professionals aplegats per Codina fruit de l’exercici de les seves activitats professionals, que seran catalogats i engruixiran el conjunt de fons personals que acull la Universitat com el d’Emili Teixidor, Segimon Serrallonga, M. Dolors Orriols o Mercè Torrents.

La Medalla d’Or de la Generalitat de Catalunya és la màxima distinció honorífica que atorga el Govern. Es va crear l’any 1978 per distingir aquelles persones que hagin prestat serveis eminents i extraordinaris a Catalunya en els àmbits polític, social, econòmic, cultural o científic. L’any passat van rebre aquest guardó la demògrafa i geògrafa, Anna M. Cabré, i l’escriptor Josep Vallverdú.