Àngel Tortadès
Aida Macià

Àngel Tortadès, Ernest Baiget i Aida Macià, nous doctorats a la UVic-UCC

12.01.2023

Àngel Tortadès Guirao, Ernest Baiget Vidal i Aida Macià Gual es van doctorar el mes de desembre passat a la UVic-UCC, els dies 15 i 16. Tortadès va defensar la seva tesi "Anàlisi d’interaccions col·laboratives mitjançant teoria fonamentada en un entorn d’aprenentatge de la traducció situat", dirigida pel Dr. Marcos Cánovas Méndez i la Dra. Lucrecia Keim Cubas. El treball s’inscriu en el programa de doctorat en Traducció, Gènere i Estudis Culturals. El tribunal, format per la Dra. Maria González Davies, de la Universitat Ramon Llull; la Dra. Almudena Nevado Llopis, de la Universidad de San Jorge, i la Dra. Gemma Delgar Farrés, de la UVic-UCC, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude.

Segons Tortadès, "la tesi constitueix un estudi exploratori en l’aplicació d’una metodologia d’anàlisi qualitativa, la teoria fonamentada, per estudiar el procés traductor. S’analitzen, mitjançant Atlas-ti, interaccions enregistrades d’estudiants que persegueixen una traducció consensuada en activitats de traducció de l’alemany en modalitat online”. El nou doctor explica que “l’objectiu és doble, per una banda, l'observació i anàlisi del transcurs del procés traductor intern des d’una negociació de significats col·laborativa i, per l’altra, l'obtenció de claus per millorar l’acció docent arran dels resultats d’aquesta observació”.

El mateix dia, i en el marc del programa de doctorat en Ciències Experimentals i Tecnologies, es va celebrar l’acte de defensa de la tesi doctoral d’Ernest Baiget Vidal, amb el títol "Biomechanical, force-time curve and neuromuscular training impact on serve performance in high level tennis players", dirigida pel Dr. Francesc Corbi Soler i tutoritzada pel Dr. Joan Bertran Comulada. El tribunal, format pel Dr. Miguel Crespo Celda, de la Federació Internacional de Tennis; el Dr. Eduard Ramírez Banzo, de la UVic-UCC, i el Dr. Isaac López Laval, de la Universidad de Zaragoza, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude.

En paraules del doctor, "aquesta tesi està composta per quatre articles de primer quartil de la categoria Sport Sciences. S’ha analitzat la influència de paràmetres antropomètrics, d’impacte i ubicació de la pilota, de la corba-força temps, la potenciació postactivació i l’entrenament isomètric en el rendiment del servei en jugadors de tenis de competició en condicions de partit real, laboratori i entrenament. Es va concloure que els paràmetres antropomètrics, la capacitat de desenvolupar força en períodes curts de temps (<250 ms) determinen la velocitat de servei i que l’aplicació d’exercicis isomètrics de l’articulació de l’espatlla produeixen augments significatius d’aquesta velocitat".

Pedagogia Montessori

Per la seva part, Aida Macià Gual va defensar la seva tesi el dia 16 de desembre, en el marc del programa de doctorat en Innovació i Intervenció Educatives. La tesi, que porta per títol "L'adaptació escola a l'Escola Montessori. El grau de desenvolupament dels infants d’edats compreses entre els 16 mesos i els 3 anys en relació amb la seva adaptació escolar", va estar dirigida per la Dra. Laura Domingo Peñafiel. El tribunal, format per la Dra. Amalia Susana Creus Quinteros, de la Universitat Oberta de Catalunya; la Dra. Berta Vila Saborit, de la UVic-UCC, i la Dra. Silvia C. Dubovoy, de la Loyola University Maryland, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent, Menció Internacional i Menció Industrial.

Macià destaca que “la família, l'escola i les experiències prèvies de l'infant mateix poden marcar decisivament l’adaptació a l’escola. I les transicions educatives han d’anar marcades per la fi del curs escolar? La Pedagogia Montessori ofereix una nova perspectiva per garantir el desenvolupament de cada un dels infants”.