Docència

Grup de treball amb Antoni Portell

Antoni Portell, al Campus MDAD

Els dies 26 i 27 de maig va finalitzar l’escola d’estiu del programa Campus MDAD: lideratge per al canvi educatiu a la Universitat. Aquesta trobada, celebrada a Universidade da Coruña, a la qual va participar el director del CIFE, Antoni Portell, va posar punt final a una formació de 150 hores iniciada el juliol de 2021.

En total hi van participar 12 persones, que van aprofundir sobre diferents aspectes del Marc de Desenvolupament Acadèmic Docent (MDAD), atenent els principis bàsics de l’enfocament acadèmic de l’ensenyament universitari SoLR (Scholarship of Learning and Teaching).

El Campus MDAD és la segona fase del projecte d’innovació que porta el mateix nom, finançat per REDU i que té com a investigadora principal Idoia Fernández (UPV/EHU), juntament amb Amparo Fernández (UPV), Javier Paricio (UNIZAR), Ana G. Olalla (Deusto) i Eloïna García (UPV). Complementant l’equip, set de les universitats que en el seu dia es van comprometre a formar part del projecte pilot: Universidad de Deusto, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea, Universitat Politècnica de València, Universidade da Coruña, Universitat Rovira i Virgili, Universitat Politècnica de Catalunya i Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

El Campus MDAD consta de quatre mòduls. En els dos primers, el concepte llindar i Autoregulació de l’aprenentatge per part de l’estudiantat, els participants han analitzat les seves pròpies pràctiques docents, transitant del coneixement tàcit basat en l’experiència al coneixement basat en la literatura científica. En els mòduls posteriors es van iniciar comunitats acadèmiques de pràctica a través del peer review i es va aprofundir en temàtiques de lideratge educatiu. També es va definir i dissenyar el “Repte SoLT 2027” de cada universitat, atenent els nivells organitzatius micro (docència en aula) i meso (desenvolupadors educatius i unitats de formació del professorat). Tots els reptes es van alienar amb les directrius i les normatives internacionals de qualitat.

Durant els dos dies que va durar la trobada es van presentar vuit projectes que constitueixen un full de ruta realista per desenvolupar processos de canvi en els contextos universitaris respectius.