Reunió del projecte YO-MEDIA

Atorgat finançament per al projecte YO-MEDIA per a l'alfabetització mediàtica de joves en temps de crisi

15.12.2022

El grup de recerca Tractament de Dades i Senyals de la UVic-UCC desenvoluparà durant el pròxim any i mig el projecte YO-MEDIA per a l’alfabetització mediàtica de joves en temps de crisi mitjançant els jocs digitals i físics. Realitzat en partenariat amb la Universitat d’Aveiro (Portugal) i la Università Cattolica del Sacro Cuore de Milà (Itàlia), està dotat amb un pressupost de gairebé 100.000 euros, procedents de la convocatòria Media and Information Literacy for Citizens Empowerment Gulbenkian eGrant de l’European Media and Innovation Found.

Amb l'objectiu de reforçar el pensament crític sobre les circumstàncies socials i polítiques a través d’experiències simulades, YO-MEDIA crearà jocs formatius per dotar els joves d’eines per respondre de manera responsable en casos de crisi com, per exemple, les que s’han viscut recentment amb la pandèmia de la covid-19 o el conflicte entre Rússia i Ucraïna. Segons Ruth Contreras, investigadora de la UVic-UCC i coordinadora del desenvolupament i la conceptualització dels prototips dels jocs, “es tracta d’una fórmula innovadora per crear noves maneres d’aprendre i d’ensenyar. D’una banda, perquè es planteja el videojoc com a eina pedagògica i, de l’altra, perquè es preveu que l’alumnat no només l’utilitzi per aprendre sinó que també participi en el seu disseny”. A més, Contreras emfatitza l’especial utilitat dels jocs per a l’alumnat de Periodisme, ja que estan pensats per incloure material que contribueixi a contrastar informació i eines per crear contingut fiable en l’era digital.

Els prototips dels jocs es desenvoluparan utilitzant la Metodologia de Disseny d’Investigació i l’enfocament del codisseny, tots dos considerats com a aproximacions ideals per a dissenyar solucions digitals per l’aprenentatge modern i on, a més, s’involucren equips mixtos. D'altra banda, la participació en el projecte de diversos socis permetrà la creació i la millora de xarxes, l’intercanvi de bones pràctiques i l’adopció de metodologies i tecnologies innovadores.