Skip to main content

Recerca

Què són les comunitats imaginatives i què cal per crear-ne una, en l’últim llibre de Jordi de San Eugenio

23.09.2020
Share

Què és i com es forja la reputació d’una comunitat? Què fa que una comunitat es diferenciï de la resta i sigui admirada i vista com a genuïna en el món globalitzat actual? Aquestes son algunes de les preguntes que es planteja i que respon el llibre Imaginative Communities: ciudades, regiones y paises admirados (Reputo Press, 2020), que acaba de publicar Jordi de San Eugenio, professor de la Facultat d’Empresa i Comunicació i investigador del Grup de Recerca TRACTE (Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), juntament amb l’investigador i consultor Robert Govers.

L’obra és una adaptació en llengua castellana d’un treball previ de l’autor neerlandès, en què ara el professor de la UVic-UCC aporta la seva experiència investigadora en l’àmbit del branding territorial a partir dels diversos projectes en què ha treballat. Deixant de banda la terminologia especialitzada i el vocabulari específic de l’àmbit de la gestió o del management, els autors argumenten què li cal a una comunitat per ser admirada: “ha de saber qui és i cap on va per poder fer les coses imaginatives i intel·ligents que li convinguin, i que, alhora, fascinin els altres”, explica de San Eugenio, segons el qual “les iniciatives imaginatives es reconeixen per ser genuïnament d’un determinat lloc i per crear un perfil específic de comunitat”.

Comunitats imaginatives, a partir d’exemples reals

En el transcurs de les pàgines d’aquest llibre singular, els autors introdueixen el concepte de “comunitats imaginatives” a partir d’exemples pràctics de ciutats com Austin (Texas, EUA), Barcelona, Bolduque, La Haia o Eindhoven (Països Baixos), Dubai (Emirats Àrabs), Florència o Roma (Itàlia) i Oslo (Noruega), així com de països i regions com Egipte, Estònia, Finlàndia, Kazajistan, Bután, Lanzarote o Limburg.

L’objectiu principal d’aquesta obra és, en paraules del professor de la UVic-UCC, “inspirar els lectors i oferir-los una visió àmplia d’un element de la societat moderna que genera interès per a tothom: la reputació de les nostres comunitats”. Tal com diu el mateix autor en el prefaci de l’obra, Imaginative Communities té “alguna cosa molt propera a una incubadora inacabable i incansable d’idees amb les quals treballar pel bé i la prosperitat dels llocs en els propers anys”. “El llibre ofereix pistes per recuperar el rumb perdut en la gestió transversal dels territoris en el marc del món globalitzat”, conclou.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns