Recerca

Foto de membres de Glossa participant en Congram.

Cinc membres de Glossa, en el IV Congrés Internacional sobre l’Ensenyament de Gramàtica

16.02.2023

Cinc membres de Glossa - grup de recerca en lingüística aplicada, didàctica i literatura de la UVic-UCC, Mariona Casas, Llorenç Comajoan, Ares Llop, Tania Salguero i Teresa Puntí, van participar en el IV Congrés Internacional sobre l’Ensenyament de Gramàtica (CONGRAM23), que va tenir lloc a la Universitat de València els dies 25, 26 i 27 de gener.

Els investigadors hi van presentar un total de cinc comunicacions. Casas va exposar, junt amb dues investigadores de la Universitat de València, "Seqüències didàctiques sobre gramàtica (SDGE) a segon curs d’educació primària" i amb el professor de secundària Rubén Reina, "El tratamiento del complemento directo en los libros de texto de educación secundaria". Les comunicacions de Comajoan van ser: "Els usos no prototípics de l’imperfet: una proposta de seqüenciació per a l’aula de català com a llengua addicional", junt amb Ares Llop (University of Cambridge), i "Retroacció correctiva escrita a la universitat: entre realitat i expectatives, amb M. Birello (Universitat Autònoma de Barcelona). Finalment, Puntí va presentar la comunicació "La integració dels continguts lingüisticotextuals en les propostes d’expressió escrita de manuals escolars en llengua catalana i castellana de CM i CS d’educació primària". Casas i Comajoan van ser encarregats, també, de la sessió final de relatoria del congrés, junt amb Anabella Poggio (Universidad de Buenos Aires).

Al congrés s’hi va debatre sobre l’ensenyament de la gramàtica des d’una perspectiva interlingüística i des de diferents focus: docents, estudiants, continguts, disposicions legals, metodologia didàctica, llengües del currículum i familiars, materials d’ensenyament, etc. Van ser-ne els ponents Joaquim Dolz (Université de Genève), Jim Cummins (University of Toronto), Pierre Swiggers (K.U. Leuven) i Pilar García-Mayo (Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea).

El CONGRAM és un congrés biennal que es desenvolupa des del 2014 i que és un punt de trobada internacional d’investigadors d’arreu del món que es dediquen a l’ensenyament i l’aprenentatge de la gramàtica en diferents llengües (primeres, segones i estrangeres), tant des de la perspectiva sincrònica com diacrònica. L’edició del 2023 s’ha dedicat als reptes de l’educació plurilingüe, que inclouen la necessitat de promoure un ús reflexiu de les llengües, amb atenció als coneixements gramaticals que cal que puguin ser utilitzats de manera conscient i autònoma pels aprenents.