Recerca

Marcela Schenck Martínez, nova doctora de la UVic-UCC
Salvador Parron Conus, nou doctor de la UVic-UCC
Eva Codinach Danés, nova doctora de la UVic-UCC

Cinc nous doctorats de la UVic-UCC

02.02.2023

Durant el transcurs del mes de gener, Eva Codinach Danés, Salvador Parron Conus, Marcela Schenck Martínez, David Rodríguez Ruano i Christel Keller Garganté han defensat les seves respectives tesis i s'han doctorat a la UVic-UCC.

Tres d’aquestes noves tesis s’han llegit en el marc del programa de doctorat en Estudis de Gènere: Cultura Societat i Polítiques. En primer lloc, la de Salvador Parron Conus, titulada “Les traduccions liederístiques de Joaquim Pena: inventari i anàlisi de la repercussió cultural i musical”, dirigida pel Dr. Pere Quer Aiguadé i la Dra. Anna Costal Fornells. El tribunal, format per la Dra. Montserrat Bacardí Tomàs, de la Universitat Autònoma de Barcelona; la Dra. María Teresa Julio Giménez, de la UVic-UCC, i el Dr. Joaquim Rabaseda Matas, de l’Escola Superior de Música de Catalunya, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude. Amb relació a la seva tesi, el nou doctor explica que “l’inventari i anàlisi de la repercussió cultural i musical de les traduccions liederístiques de Joaquim Pena ha permès considerar-lo com un dels principals impulsors i ideòlegs del gènere del Lied a Catalunya i un pioner del Noucentisme musical”.

En segon lloc, en el marc del mateix programa s’ha doctorat Marcela Schenck Martínez, amb un treball titulat “La reconfiguración del modelo de atención hacia las personas trans: análisis de la política sanitaria en Uruguay (2014-2021). Un estudio de caso de la Unidad Docente Asistencial Saint Bois”, dirigida pel Dr. Gerard Coll Planas. El tribunal, format per la Dra. Arantxa Grau Muñoz, de la Universitat de València; el Dr. Amets Suess Schwend, de la Escuela Andaluza de Salud Pública, i el Dr. Diego Sempol, de la Universidad de la República de Uruguay, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude. En paraules de la doctora, “aquesta tesi ha buscat analitzar de quina forma s'havia produït la institucionalització de l'enfocament d'atenció en salut des d'un paradigma de drets cap a les persones trans a l'Uruguai, mitjançant un estudi de cas”.

En tercer lloc, Christel Keller Garganté ha presentat la tesi doctoral amb el títol “Cuidar en común. Los proyectos comunitarios en la democratización del cuidado”, dirigida per la Dra. Sandra Esquerra Samper. El tribunal, format per la Dra. Raquel Martínez Buján, de la Universidad de la Coruña; la Dra. Sara Moreno Colom, de la Universitat Autònoma de Barcelona, i la Dra. Lucía del Moral Espín, de la Universidad de Cádiz, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude. Keller explica que “la recerca sobre el paper dels projectes comunitaris ha fet emergir diferents elements que capgiren l'actual organització social de la cura”. Concretament, aquests projectes “contribueixen a deixar de considerar la cura una qüestió individual i privada, a revalorar els seus impactes positius al benestar de les persones i a empoderar a les persones amb necessitats intenses de cures”.

Per altra banda, en el marc del programa de doctorat en Cures Integrals i Serveis de Salut, aquest gener s’ha doctorat Eva Codinach Danés. La seva tesi “Consum de tabac i cànnabis en joves de la Catalunya central", l’han dirigit el Dr. Albert Espelt Hernández i la Dra. Núria Obradors Rial. El tribunal, format per la Dra. Cristina Casajuana Kögel, de la Secretaria de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya; la Dra. Ester Teixidó Compañó, d'UManresa, i la Dra. Ainara Díaz Geada, de la Universidad de Santiago de Compostela, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent. El treball de Codinach “aporta noves evidències per poder millorar les polítiques de salut pública educatives i de control destinades a reduir la iniciació i el dany ocasionat pel consum de tabac i cànnabis”, tal com explica la mateixa doctora.

Finalment, David Rodríguez Ruano s’ha doctorat amb “La cooperació i el treball en equip a l’Educació Física: un viatge biogràfic i narratiu a l’educació secundària”, una tesi elaborada en el marc del programa de doctorat en Innovació i Intervenció Educatives. Dirigida pel Dr. Joan Arumí Prat i la Dra. Núria Simó Gil, el tribunal, format per la Dra. Montserrat Martín Horcajo, de la UVic-UCC; la Dra. Dolors Cañabate Ortiz, de la Universitat de Girona, i el Dr. Gonzalo Flores Aguilar, de la Universidad de Sevilla, va atorgar a la tesi la qualificació d’excel·lent cum laude. Per Rodríguez, "la tesi doctoral mostra la complexitat dels processos de cooperació i el desenvolupament de la competència de treball en equip a l’educació secundària obligatòria”. El nou doctor afegeix que “en la recerca, la narrativa esdevé un element clau per provocar la reflexió i la millora de les pràctiques educatives".