Presentació dels resultats del projecte WIN
Mireia Canals, en primer terme, IP del projecte WIN
Una de les ponents al projecte WIN
Galyna Ryabukha, investigadora ucraïnesa al projecte WIN

Cloenda del projecte europeu Writing for Inclusion (WIN), coordinat per la UVic-UCC

02.02.2023

El projecte europeu Writing for Inclusion (WIN), liderat i coordinat per la UVic-UCC, va finalitzar dimarts passat amb un esdeveniment multiplicador (Multiplier Event), que va tenir lloc a la Sala Segimon Serrallonga de la UVic. El projecte WIN, que ha tingut per objectiu desenvolupar recursos i eines per afavorir la inclusió dels infants de 9 i 10 anys a l’escola a través de l’escriptura creativa, s’ha conclòs després de dos anys de treball, alterats per la pandèmia de covid-19 i per la guerra a Ucraïna.

WIN ha estat liderat per Mireia Canals-Botines (investigadora principal del projecte), Àngel Raluy Alonso, Miquel Pujol Tubau i Núria Medina-Casanovas, professors i investigadors de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC. La recerca, finançada amb el programa Erasmus +, s’ha dut a terme amb diversos socis, entre els quals hi ha l’Escola Pinediques de Taradell; l’Istituto Comprensivo Le Cure (Florència, Itàlia), Erzsébetvárosi Két Tanítási Nyelvú Általános Iskola és Szakgimnázium (Budapest, Hongria), Comprehensive school of I-III degree #18 of Poltava City Council Of Potava region (Poltava, Ucraïna), Università di Firenze (Florència, Itàlia), Etövös Loránd Tudomanyegyetem University (Budapest, Hongria), i Poltava V.G. Korolenko National Pedagogical University (Poltava, Ucraïna).

El projecte WIN ha tingut la voluntat que donar suport als docents amb sessions de formació i amb recursos didàctics que els permetin detectar conflictes latents i millorar les actituds inclusives de l'alumnat. Per aconseguir-ho, el projecte s'ha centrat en l'ús de recursos de l'escriptura creativa i de la narració digital. El resultat final ha estat una eina gratuïta i oberta a tots els centres escolars d'Europa per treballar la inclusió a les aules en tots els àmbits de l'educació. A partir del plantejament que la mestra o el mestre feien d'una situació problemàtica o controvertida, que ha servit com a punt de partida, els infants, organitzats aleatòriament en grups reduïts, han pogut utilitzar animacions per inventar una història col·lectiva amb una resolució que podia ser més o menys positiva. Els resultats obtinguts s'han compartit amb el grup classe i s'han posat en comú els conflictes sorgits, acompanyats de mestres i d'alumnes del grau en Mestre d'Educació Primària de la UVic-UCC. Posteriorment, totes les narracions s'han donat a conèixer a la resta de centres participants.

L’acte de dimarts a la tarda va començar amb la ponència titulada “Enfocaments innovadors en l’ús de les tecnologies en l’educació”, a càrrec de Sharon Tonner-Saunders, professora de Tecnologies-TIC i Música a la Facultat d’Educació de la Universitat de Dundee (Regne Unit). Posteriorment, les doctores Iryna Kohut i Galyna Ryabukha van parlar de la participació que Ucraïna ha tingut al projecte WIN i, finalment, es van donar a conèixer els resultats del projecte. A tots els assistents es va lliurar un kit d’eines sobre com utilitzar la plataforma de projectes en línia i informació sobre orientacions pedagògiques per construir històries digitals per als nens i les nenes, i amb ells i elles.