Recerca

Alison Cook-Sather
Alison Cook-Sather. Font: Stanford Graduate School of Education

Conferència inaugural d’Alison Cook-Sather a la Xarxa Internacional ‘’Student Voice for Promoting Equity and Inclusion’’

08.02.2024

Una cinquantena de persones van seguir la conferència en línia que es va fer l'1 de febrer passat titulada "Student Voice for Promoting Equity and Inclusion", que va anar a càrrec de la Dra. Alison Cook-Sather. Aquesta conferència va suposar l’acte de llançament de l’International Research Network (IRN) “Student Voice for Promoting Equity and Inclusion in Schools”, un projecte en el qual participen, per part de la UVic-UCC, les investigadores del grup de recerca GREU Núria Simó i Laura Farré, i l’investigador del GRAD Jesús Soldevila.

La professora Cook-Sather va subratllar la legitimitat dels estudiants de tenir un rol actiu en les decisions sobre polítiques i pràctiques educatives. L'autora va posar sobre la taula quatre reptes que té l'escola si vol aconseguir fomentar la veu de l'alumnat. En primer lloc, l'adultcentrisme. En segon lloc, les creences que desestimen les capacitats de l'alumnat, sigui per manca d'experiència o per raons d'identitat. En tercer lloc, les estructures estandarditzades de l'escola, que perpetuen dinàmiques de poder i responsabilitats diferents entre mestres i alumnat. Finalment, en quart lloc, la participació simbòlica, coneguda com a Tokenism, que implica actuacions superficials a l'hora d'incloure l'alumnat en les decisions de l'escola.

Davant d'aquests reptes, la Dra. Cook-Sather va proposar que per fomentar la veu dels estudiants, les escoles promoguin espais de diàleg, utilitzin materials de consulta o comparteixin bones pràctiques entre tots els membres de la comunitat educativa. En aquest sentit, es van compartir un seguit d’experiències i diferents publicacions amb estratègies efectives per fer més presents les veus de l’alumnat a les escoles. Entre aquestes publicacions hi ha Learning from the student's perspective: A methods sourcebook for effective teaching (2009, Paradigm Publishers), d'A. Cook-Sather; Responding to diversity by engaging with students’ voices. A strategy for teacher development. Accounts of practice (2014), de Kiriaki Messiou, i de la mateixa professora, l’obra Inclusive responses to diversity through child-teacher dialogue (2018).

L’IRN "Student Voice for Promoting Equity and Inclusion in Schools" és una xarxa d’investigació que vol estudiar les vinculacions entre les veus dels estudiants, i l’equitat i la inclusió a les escoles. La xarxa, que forma part de World Education Research Association (WERA), està coliderada per Kyriaki Messiou de la University of Southampton i per Elizabeth Kozleski, de la Stanford University. L’equip d’investigadors de la UVic-UCC treballarà conjuntament amb els altres socis de l’IRN fins al 2026, amb l’objectiu de crear una comunitat de recerca que explori com les veus dels estudiants poden millorar la inclusió i la igualtat a les escoles, i identificar diferències culturals entre les experiències de diversos països del món, com ara Bèlgica, la Xina, Anglaterra, Índia, Nigèria, Espanya, Filipines, Portugal o els Estats Units.