Recerca

Públic a la conferència internacional del projecte SONAR a Sofia, Bulgària
Ponència de Javier Peña a la conferència internacional del projecte SONAR a Sofia, Bulgària
Participants a la conferència internacional del projecte SONAR a Sofia, Bulgària

Conferència internacional sobre lesions en joves esportistes a Bulgària, en el marc del projecte SONAR

15.06.2023

Més de 150 persones van assistir a la conferència internacional "La lluita contra les lesions en joves esportistes", organitzada per l'Associació Levski-Sport for All a l’escola esportiva Vasil Levski de Sofia (Bulgària), en el marc del projecte europeu SONAR. L'esdeveniment va reunir membres de la comunitat acadèmica i esportiva de set països europeus. Entre els convidats hi havia Javier Peña, investigador principal del projecte i director del CEEAF de la UVic-UCC, representants de l'ajuntament de la capital, de l'escola esportiva Vasil Levski i Lokomotiv, presidents, entrenadors i esportistes de clubs, federacions esportives nacionals i atletes professionals.

Javier Peña va centrar la seva ponència en "Els objectius i les perspectives del projecte 'SONAR_eu'", mentre que Joske Nauta, de la Universitat of Amsterdam Medical Center (AUMC), va parlar de "Prevenció de lesions en clubs multiesportius a Europa - desitjos i necessitats dels usuaris". A la conferència internacional, també va participar-hi Joshua Colomar, professor de la UVic-UCC, amb una intervenció que duia per títol "Eina de registre de lesions SONAR_eu i cursos educatius en línia" i Ingrid Eitorsdotir i Erling Hisdal, de Norges Idrettshogskole (NIH), que van parlar de "Skadefri.no - Un programa per prevenir lesions i altres problemes de salut en l'esport".

L'objectiu principal del projecte SONAR_eu és millorar les habilitats educatives i formatives dels entrenadors esportius en la prevenció de lesions esportives en nens i joves, fent especial èmfasi en les esportistes femenines. Les investigacions mostren que moltes de les lesions tractades als hospitals de la UE estan relacionades amb activitats esportives, i afecten nens i joves de 10 a 21 anys. Tot i que la pràctica esportiva té molts beneficis per a la salut, les parts interessades reconeixen que encara hi ha una manca de formació per als entrenadors, els esportistes i les famílies sobre les millors pràctiques i hàbits per prevenir les lesions.

Per fer front a aquest problema, el consorci proposa el desenvolupament de l'aplicació SONAR_eu. Amb un enfocament científic, aquesta aplicació ofereix un sistema per poder fer vigilància i registre de lesions, un programa educatiu en línia per a entrenadors esportius i un contingut per augmentar la conscienciació sobre la prevenció de lesions per als esportistes i els pares. Uns 350 entrenadors de diferents disciplines esportives seran formats i aproximadament 4.000 esportistes seran inclosos en aquesta eina de vigilància.

SONAR_eu durà a terme una avaluació de la prova pilot per obtenir feedback i dades dels grups objectius, i elaborarà conclusions i recomanacions que seran publicades en revistes especialitzades destacades.