Coberta de Diàlegs entre Educació i Neurociència
Montserrat Pedreira, coautora de Diàlegs entre Educació i Neurociència
Beatriz Fagundo, coautora de Diàlegs entre Educació i Neurociència

'Diàlegs entre educació i neurociència' arriba a les llibreries

13.10.2022

El llibre Diàlegs entre educació i neurociència, d'Eumo Editorial, acaba d'arribar a les llibreries aquesta setmana. El títol el signen Montserrat Pedreira i Beatriz Fagundo, ambdues professores i investigadores de la UManresa, i és un assaig que pretén generar sinergies entre les dues disciplines, que resultin útils tant a educadors com a neurocientífics per comprendre millor com aprenen i es desenvolupen els alumnes.

L'obra s’organitza en nou capítols, centrats en algunes de les característiques que ens defineixen com a persones, com ara la capacitat relacional, la construcció del coneixement, l’experimentació, la curiositat, la captació d’informació, la conversa o el joc. Cada capítol s’inicia amb l’explicació d’una activitat duta a terme en aules o laboratoris d’educació infantil d'UManresa, on treballen les autores, i continua amb les reflexions que aquesta experiència suscita en la mestra, Pedreira, i en la neurocientífica, Fagundo.

«No espereu trobar-hi solucions, no seria sensat esperar que la neurociència ens digués què cal fer amb els infants, però sí que ha d’ajudar a entendre com aprenen, com afronten la vida, com reaccionen, com creixen» adverteixen les autores als lectors. La neurociència permet ampliar els horitzons de l’educació en qüestions com entendre la diversitat més enllà del físic, les creences o les preferències, el nexe entre l’afany de coneixement, l’experimentació i la capacitat de destriar i classificar la informació, la necessitat de comunicar-nos amb altres membres de la comunitat, el lloc que ocupa el joc en el desenvolupament, la importància d’estar connectats amb la natura o les implicacions d’utilitzar les pantalles constantment.

Més enllà de l’intercanvi d’impressions, Fagundo i Pedreira es proposen donar més eines als mestres per plantejar propostes que fomentin la motivació i la creativitat en els alumnes i que propiciïn relacions cooperatives i positives entre ells per facilitar el seu desenvolupament cognitiu, emocional i social. Diàlegs entre educació i neurociència és un assaig adreçat a educadors que busquen fonamentar científicament les decisions que prenen dins l’aula a partir del seu criteri professional.

Sobre les autores

Montserrat Pedreira és doctora en Educació, mestra d’Educació Infantil i primària a l’escola pública durant prop de 20 anys, formadora de mestres en l’àmbit de la Didàctica de la Ciència i creadora dels espais de ciència en lliure elecció per a les primeres edats: Niu de ciència (Museu de Ciències Naturals de Barcelona), Lab 0_6 (Facultat de Ciències Socials de Manresa) i Explora 0-6 (Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya). Actualment, dirigeix el grau en Mestre d’Educació Infantil a la Facultat de Ciències Socials de Manresa (UManresa).

Beatriz Fagundo és doctora en Neurociència Cognitiva, neuropsicòloga clínica i acreditada com a experta en Neuropsicologia (COPC). La Dra. Fagundo és una apassionada de l’estudi del cervell i ha dedicat els últims 25 anys a entendre les bases neurals de la memòria, l’atenció, la presa de decisions o les emocions. Ha desenvolupat una intensa activitat docent i investigadora que s’ha traduït en la publicació d'articles científics, capítols de llibres, direcció de tesis doctorals, i va ser guardonada l’any 2014 amb l'Award Cost Action Scientific Meeting and Training School de l'European Cooperation in Science and Technology; el 2013 amb l'Early Career Investigator Award de l'Academy for Eating Disorders i des de l’any 2019 forma part del Comitè d’Experts Digital Media and Human Well-Being, creat per la Comissió Europea per a l’estudi dels efectes de les noves tecnologies al cervell.