Guia de memòria democràtica

Dues professores de la UVic-UCC publiquen un quadern de pràctiques educatives sobre memòria democràtica

16.03.2023

En el marc del projecte de recerca Cocreació de materials didàctics sobre memòria democràtica per a la formació de professionals de l’educació, finançat pel Memorial Democràtic, s’ha publicat la guia Memòria democràtica i drets humans. Quadern de pràctiques educatives, obra d’Isabel Carrillo i Karine Rivas, professores de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC. La guia és el resultat d’un procés de cocreació portat a terme en diversos tallers col·laboratius i d’un procés participatiu de reflexió-acció entre estudiants, professorat i agents socioeducatius de l’àmbit local de Vic. “Es tracta d’una proposta innovadora, que genera un sentiment de responsabilitat ètica i política en traçar les pròpies accions de memòria, aquelles que s’ubiquen al territori, la comunitat o el mateix centre educatiu, revelant així un coneixement pròxim i significatiu”, explica Rivas.

Aquest quadern de pràctiques educatives, orientades a promoure i garantir la memòria com a dret humà i bé comú de la democràcia, narra quatre experiències que posen en relació educació i memòria. Les pràctiques que han dut a terme els professors i les professores als seus respectius centres educatius de Vic i en un context comunitari estan seqüenciades i articulades entre si, tant en el contingut com en la forma, i en totes s’adopta un enfocament de drets humans i justícia. Les experiències recollides mostren que recordar, caminar, investigar i crear són accions dinamitzadores de les memòries.

Formació per al professorat

Amb l’objectiu d’aprendre de les iniciatives recollides al quadern i del procés compartit entre professors i professores de la UVic, mestres de diferents escoles i instituts de Vic i professionals de l’Àrea de Cultura i de l’Àrea d’Educació de l’Ajuntament de Vic, es portarà a terme una proposta d’acció formativa d’educadors i educadores al voltant de la memòria democràtica (període del franquisme).

Està previst que la formació es pugui dur a terme el pròxim mes de setembre i s’articularà al voltant de quatre eixos. Un d’ells són els conceptes transversals de memòria democràtica: memòria, veritat, justícia transicional i impactes de gènere. Un altre eix és el del centre educatiu com a territori de memòria: història del centre educatiu, el centre educatiu com a creador de memòria i les mestres de la resistència. El tercer eix girarà al voltant de la memòria democràtica dinàmica i plural, i des d’una perspectiva de gènere: relats individuals i col·lectius de la micro-meso-macromemòria, visibilitat de les dones i grups dissidents. Finalment, el quart eix estarà focalitzat en els recursos per a la creació de materials didàctics inclusius: derives i rutes de memòria, narratives artístiques, espais museístics, entrevistes, etc.

“La proposta de formació plantejada té com a finalitat promoure la formació d’una ciutadania democràtica, crítica i compromesa amb els Drets Humans i amb la creació de recursos que contribueixen a articular la història i la memòria pública des de diferents institucions i agents d’un territori amb caràcter de participació i de reflexió-acció”, explica Karine Rivas.

Dues activitats relacionades

En el marc del mateix projecte, a la Jornada internacional dels Estudis d’Educació Social, que es va fer del 15 al 18 de novembre passat a la UVic, es van dur a terme dues activitats relacionades amb la memòria democràtica i obertes a la comunitat educativa i al territori. D’una banda, hi va haver el Recital de Poesia “Dones Poetes Catalanes”, a càrrec de Montse Maestre i Gemma Arimany. De l’altra, es va realitzar el Taller Sembrar-SER El Aka, dirigit per un membre d’Agroarte Colòmbia. Les dues activitats formatives van tenir la participació d’alumnes del grau en Educació Social de la UVic, de personal investigador i docent de la UVic i de professionals de l’àmbit socioeducatiu del territori.

“Com a resultat de les activitats es va generar un debat constructiu per inserir alguns dels conceptes treballats tant a la formació d’educadores i educadors com al disseny de material didàctic”, comenta Rivas. A més a més, les dues activitats van derivar en un treball posterior en sessions de classe sobre els temes tractats.

L’equip de treball del projecte Cocreació de materials didàctics sobre memòria democràtica per a la formació de professionals de l’educació està integrat per Isabel Carrillo i Karine Rivas, investigadores principals, Josep Casanovas, Raquel Cercós, Eulàlia Collelldemont, Anna Gómez, Núria Padrós i Pilar Prat, alguns d’ells i elles, membres del Grup de Recerca Educativa de la UVic.