Miquel Pujol-Tubau i Eva Espasa, en la inauguració del 6è congrés Storytelling
Vista de la sala Mercè Torrents durant el congrés Storytelling
Vista de la Sala Mercè Torrents durant el Congrés Storytelling
Anna Vallbona, Rossella Certini, Christian Distefano i Miquel Pujol
Anna Vallbona i Rossella Certini, durant la primera sessió de comunicacions d'ahir

El 6è Congrés Storytelling Revisited aprofundeix en la plataformització de la producció cultural

23.11.2023

La sisena edició del Congrés internacional Storytelling Revisited, "Narrating within the cultural industries: platforms, stories and narratives”, desenvolupat ahir i avui a la Sala Mercè Torrents de la UVic-UCC, ha tingut com a tema central la plataformització de la producció cultural. Durant dos dies s’han convidat els investigadors i les investigadores assistents a abordar la transformació de les pràctiques culturals i la forma com s’han reorganitzat al voltant de les plataformes digitals. La inauguració, que es va fer ahir al matí, va comptar amb la presència d'Eva Espasa, vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC, i la cloenda del congrés, que s’ha fet aquesta tarda, ha anat a càrrec d’Eduard Ramírez, degà de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC.

Una de les singularitats d’aquest congrés, on es crea un espai per compartir estudis, projectes i experiències en un àmbit investigador incipient com és el de les indústries culturals, és que el comitè organitzador està integrat per persones de cinc grups de recerca de la UVic: EMPRÈN, GETLIHC, GLOSSA, IsaMBe i TRACTE. Cada edició està liderada per un dels grups, de manera que tot i que el fil conductor és la narrativa, la temàtica canvia en cada ocasió. Enguany, l’organització ha anat a càrrec de TRACTE i l’eix central han estat les indústries culturals.

El 6è Congrés Storytelling, que s’ha fet en línia i de forma presencial, ha comptat amb una setantena de persones inscrites. En aquesta trobada acadèmica s’ha volgut posar el focus en la plataformització de la producció cultural i el seu impacte en la creativitat i les narratives, els influencers digitals, els models narratius emergents a les xarxes socials, les tendències en audiostorytelling, i la perspectiva de gènere i de diversitat en les narratives audiovisuals.

Dues ponències i dues taules rodones

El programa d’enguany incloïa dues ponències plenàries. Una, a càrrec d’Isabel Cadenas Cañón, professora de la New York University i directora del premiat pòdcast De eso no se habla, que es va centrar en les maneres de narrar. L’altra ponència, que s’ha fet avui, ha anat a càrrec de Joan Ramon Rodríguez Amat, expert en l’estudi de mitjans a la Sheffield Hallam University. La seva exposició ha girat al voltant de la figura dels influencers i del seu paper en la difusió i el consum de productes de les indústries culturals.

A la part final de cadascuna de les jornades del congrés s’ha organitzat una taula rodona, en les quals s’ha establert un diàleg entre professionals del sector i acadèmics. Una d’elles s’ha centrat en projectes narratius d’èxit en plataformes digitals i l’altra, en les indústries culturals des d’una perspectiva social. El programa del congrés ha inclòs també diverses comunicacions sobre aplicacions docents que incorporen la narració o els nous mitjans digitals, exemples de narratives sonores, pòdcasts, experiències transmèdia, projectes immersius amb finalitat social, l’ús de la narrativa per a finalitat de conscienciació ambiental, o exemples d’aplicació de la narrativa per a la gestió cultural o patrimonial.

En el marc de les activitats complementàries, el congrés també es vincula amb projectes i institucions de la ciutat de Vic. En aquest cas s’ha organitzat una visita guiada al projecte narratiu immersiu del Museu Episcopal de Vic, com a bon exemple d’aplicació de la narració com a eina per a la divulgació del patrimoni museístic.

Aquesta activitat compta amb el suport dels ajuts per a l’organització d’activitats en l’àmbit de la divulgació científica i de la formació en matèria de recerca 2023 del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement de la UVic-UCC i amb la col·laboració de la Unitat de Divulgació Científica.