Skip to main content

Recerca

'Cafè del CRED' del passat 14 de febrer
'Cafè del CRED' del 14 de febrer passat
Núria Padrós, convidada a l'última sessió dels cafès del CRED
Núria Padrós, convidada a l'última sessió dels cafès del CRED
Assistents al 'Cafè del CRED' on es va parlar d'ètica
Assistents al 'Cafè del CRED', on es va parlar d'ètica

El ‘Cafè del CRED’ tracta la qüestió de l’ètica en la investigació educativa

29.02.2024
Share

El Centre d’Estudis i Recerca en Educació (CRED) de la UVic-UCC organitza periòdicament, des del curs passat, uns cafès-tertúlia per debatre sobre diferents qüestions d’interès per als investigadors i investigadores, principalment dels grups de recerca vinculats al centre: GRECC, Glossa, GREUV i GRAD. L’últim cafè, que es va fer el passat 14 de febrer, va tenir com a tema central l’ètica en els projectes de recerca educativa, amb el títol “L’ètica en la recerca: un laberint sense sortida?”. En aquest cas, la persona convidada va ser Núria Padrós, investigadora del GRAD, atès que a la seva tesi doctoral les decisions ètiques van girar al voltant de la tria i l’anàlisi de dibuixos que van fer els infants durant la Guerra Civil.

Durant la sessió es va posar de manifest la importància d’entendre que les decisions ètiques no només es basen en el que es tria sinó també en el que es decideix deixar de banda. En aquest sentit, cal reflexionar sobre les dades que es descarten i si això pot conduir a biaixos que deixen fora alguns col·lectius. També es va posar de relleu que en el procés de triar una mostra cal considerar si s’està avantatjant certes imatges en detriment d’altres i que és important analitzar el biaix inherent a la nostra selecció si aquest afecta els resultats de la recerca.

Un altre dels temes que van sorgir al ‘Cafè del CRED’ va ser l’existència d’una tensió entre preservar l’anonimat dels participants i el reconeixement d’aquests en una recerca. Per exemple, si es fa un estudi amb mestres cal mantenir-los anònims o poden aparèixer com a coautors d’un article? Des d’una altra vessant, va sorgir la pregunta ètica sobre si es pot demanar el consentiment als nens i a les nenes o bé com tractar aquesta qüestió quan les persones ja no hi són i com respectar la seva participació. Involucrar infants en la recerca planteja la qüestió ètica de si l’equip investigador s’està ‘aprofitant’ d’ells. En aquest sentit, va quedar clar que cal garantir una participació respectuosa i considerar el seu benestar i aprenentatge, al mateix temps que cal contemplar els aspectes ètics en cas de ‘no participació’.

En el marc del debat es va parlar de la responsabilitat dels investigadors a l’hora de retornar els resultats de la recerca. Es va coincidir que és essencial plantejar-se què es pot fer amb aquests resultats i com poden contribuir al coneixement i benefici dels participants i al context investigat.

Mercantilització de la recerca

Les persones assistents a la sessió del CRED van coincidir que cal abordar la mercantilització de la recerca, especialment quan es tracta de la difusió de resultats. La investigació educativa no és aliena a la pressió que viuen les investigadores i els investigadors en la producció de resultats científics, i es va criticar la pràctica d'escriure articles que no mantenen la integritat de la investigació científica i la seva ètica.

Finalment, es va fer palès que l’ètica és un tema de llarg recorregut i que requereix una reflexió constant. Les decisions ètiques, que prenen els investigadors o investigadores, no es limiten al compliment dels protocols que tota recerca ha de complir, sinó que han de ser conscientment considerades en cada pas de la recerca. 

El ‘Cafè del CRED’ vol ser un espai d’intercanvi entre el personal investigador, per compartir i aprendre de les experiències i experteses de tots i totes. El seu format són trobades curtes, dinàmiques, informals i focalitzades, que s’acompanyen d’un cafè i de la presència d’algun investigador o investigadora del CRED que hagi aprofundit en el tema que es debat a cada sessió.

Vols publicar a l'Apunt?

Contacta'ns