Recerca

Jordi Martí (en primer terme) durant la presentació del 20è Congrés La Ciència Feta pels Infants
20è Congrés La Ciència Feta pels Infants, a l'Aula Magna de la UVic-UCC
Nens i nenes fent una presentació al 20è Congrés La Ciència Feta pels Infants
20è Congrés La Ciència Feta pels Infants, a l'Aula Magna de la UVic-UCC

El congrés La Ciència Feta pels Infants compleix 20 anys, al llarg dels quals hi han participat 8.500 alumnes d’Osona i el Lluçanès

18.05.2023

El congrés La Ciència Feta pels Infants de la UVic-UCC, nascut l’any 2003 de forma pionera a Catalunya, arriba a la seva 20a edició i ho fa amb un balanç de participació molt positiu. En aquestes dues dècades han passat per aquest congrés, en el qual els nens i les nenes d’educació infantil i primària (3-12 anys) comparteixen les investigacions reals que han dut a terme a les seves escoles, un total de 8.500 alumnes de 53 centres educatius d’Osona i el Lluçanès. Entre tots ells fins ara han presentat un total de 255 comunicacions.

Des del seu inici, l’objectiu principal del congrés ha estat “estimular la investigació científica autèntica a les escoles”, però també oferir als nens i les nenes un espai real de comunicació científica, amb la qual cosa “no només s’impliquen en les tasques pròpies de l’activitat científica, sinó que també desenvolupen la seva competència lingüística i comunicativa”, explica Jordi Martí, professor del Departament de Didàctica de les Arts i les Ciències de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia (FETEP) de la UVic-UCC, coorganitzador i un dels fundadors del congrés. A més a més, segons ell, “la realització d’aquesta activitat permet potenciar un altre objectiu: oferir als docents que hi participen un espai d’intercanvi d’experiències d’investigació reals i exitoses”.

Uns 450 alumnes en la 20a edició

En aquesta 20a edició del congrés, que s'ha fet avui, dijous 18 de maig, de 9.30 a 12 h, a l’Aula Magna de la UVic-UCC, hi ha hagut uns 450 nens i nenes des d’I5 fins a 5è de primària de 7 escoles d’Osona i el Lluçanès, que han presentat 9 comunicacions. En concret, hi han participat les escoles Andersen, Dominiques Vic, Escorial, Dr. Joaquim Salarich i Elpetitmiquel, de Vic; Rocaprevera, de Torelló; Lluçanès, de Prats de Lluçanès, i Segimon Comas, de Sant Quirze de Besora. Les investigacions presentades aquest any giraven al voltant dels animals (pregadeus i saltamartins), la germinació de les plantes, les espècies invasores, el funcionament dels sentits, i el so i la formació del relleu de la Plana de Vic, entre d’altres.

La voluntat del congrés La Ciència Feta pels Infants és reproduir amb la màxima fidelitat la formalitat d’un congrés científic. És a dir, a l’arribada a la Universitat, els alumnes s’han acreditat i, tot seguit, s'ha fet la benvinguda, a càrrec d’Arnau Amat, coordinador del grau en Mestre d’Educació Primària. A continuació, cada grup d’alumnes ha presentat la seva comunicació, amb un temps assignat d’entre 8 i 12 minuts. Totes les comunicacions es preparen sobre la base de tres punts clau que tots els grups han d’incloure: quina pregunta o pregunta ens hem fet?, què hem fet per donar-hi resposta?, i a quines conclusions hem arribat? L’exposició va a càrrec d’una representació d’uns 6-8 nens i nenes, tot i que al congrés hi assisteixen tots els alumnes implicats en la investigació.

Un model exportat i integrat a les escoles

L’èxit aconseguit amb aquest congrés de la UVic-UCC ha provocat que, amb el pas dels anys, aquest esdeveniment s’hagi exportat, amb variants, més enllà de la comarca d’Osona a altres localitats de Catalunya, com ara Vilanova i la Geltrú, Lleida, Badalona, l’Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Olot i Barcelona-Cosmocaixa. A les darreres quatre ciutats, els congressos són la cloenda dels cursos de formació coordinats pel professorat de Didàctica de les Ciències de la UVic-UCC en el marc del programa Petits Talents Científics, impulsat per la Fundació Catalana per a la Recerca, en col·laboració amb diverses institucions territorials. Aquest programa formatiu està previst que s’estengui, durant el pròxim curs 2023-2024, a les ciutats de Girona, Tarragona i Lleida, amb la qual cosa hi haurà noves localitats que desenvoluparan congressos de ciència per a infants.

Un altre fet per destacar, mostra de la bona acollida que té aquest esdeveniment anual, és que diverses escoles de la comarca d’Osona que participen en el congrés i que estan interessades a promoure l’experimentació i la investigació científica entre els infants, han incorporat aquest esdeveniment al seu pla d’activitats anual, “de manera que els alumnes duen a terme any rere any algun tipus d’investigació científica que acaben presentant al congrés”, explica Jordi Martí.

El congrés La Ciència Feta pels Infants està organitzada conjuntament per l’Àrea de Didàctica de les Ciències de la FETEP de la UVic-UCC i del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) d’Osona.

Un congrés que és motiu de recerca

El congrés La Ciència Feta pels Infants també ha contribuït a la recerca en la didàctica de les ciències. El material generat fins ara (gravacions i documents escrits) ha estat i serà objecte de recerca per part d’investigadors del grup de recerca en Construcció del Coneixement (GRECC) de la UVic-UCC. A més, també ha servit com a material d’investigació en la realització de treballs de fi de màster del màster universitari en Innovació en Didàctiques Específiques. Actualment, s’han iniciat contactes amb una investigadora de la Pontificia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS, Brasil) que ha mostrat interès per aquest congrés, ja que vol fer una comparativa entre els congressos infantils celebrats a Catalunya i les fires de ciències que es duen a terme al seu país.