Equip de l'M3O
Ponència durant la jornada de l'M3O

El Grup M3O celebra la seva 3a jornada sobre la Recerca i la Innovació Responsable

La tercera jornada del grup de recerca Methodology, Methods, Models and Outcomes of Health and Social Sciences (M3O) va tenir com a tema central la recerca i la innovació responsable. La jornada va tenir lloc el dia 26 d'abril a la sala Segimon Serrallonga de la UVic-UCC i paral·lelament també es va poder seguir en línia. L'acte va tenir prop d'un centenar de participants en directe i a través de l'streaming

La inauguració de la jornada va anar a càrrec d'Eva Espasa, vicerectora de Recerca i Transferència de Coneixement; Eduard Minobes, vicedegà de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar, i Javier Jerez, coordinador de l'M3O. Anna Ramon, investigadora de l'M3O i coordinadora del Comitè Científic i Organitzador va ser l'encarregada de moderar l'acte.

La primera part de la jornada va incloure set ponències sobre diferents àrees d'expertesa. Rosina Malagrida, responsable del Living Lab de Salut d’IrsiCaixa, Institut de Recerca IrsiCaixa i cocoordinadora del Barcelona CaixaResearch Living Lab, va dur a terme la ponència inaugural sobre la Recerca i la Innovació Responsable. Les altres ponències van girar entorn dels sis principis d’aquest concepte. La primera ponència la va fer Ester Busquets, coordinadora de la Càtedra de Bioètica Fundació Grifols de la UVic-UCC, que va parlar sobre l'ètica. Mireia Canals, membre del Grup d’Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLIHC), va parlar sobre la perspectiva de gènere en aquest àmbit.

Seguidament, Magdalena Walbaum, investigadora en atenció social a la London School of Economics and Political Science (LSE), i Adelina Comas, professora adjunta d’investigació al Care Policy and Evaluation Centre (CPEC), Departament de Política Sanitària a la London School of Economics and Political Science (LSE) van parlar sobre governança i la teoria del canvi. Mercè Montanyà, bibliotecària i responsable de l’Àrea de Suport a la Recerca de la UVic-UCC va fer una ponència sobre ciència oberta. Maria Giné-Garriga, investigadora principal del grup de recerca consolidat en Salut, Activitat Física i Esport (SAFE) de la Universitat Ramon Llull – Blanquerna va parlar sobre la participació ciutadana i va assegurar que la població ha de participar activament en les investigacions i que la cocreació és una de les vies d’actuació. L’última ponència va anar a càrrec de Diana Szakál, investigadora de l’Environmental Social Science Research Group, ESSRG (Budapest, Hungary), que va parlar sobre l’educació científica vinculada a la investigació responsable.

Un cop finalitzades totes les ponències, es va dur a terme una taula rodona per posar en comú dubtes i preguntes, i es van poder crear espais de diàleg entre tots els assistents. L’última activitat de la Jornada va ser moderada per Javier Jerez, coordinador del grup M3O, que va presentar el grup i va proposar una dinàmica tipus pitch per explicar tots els projectes d’investigació que el grup té en marxa.

La jornada ha comptat amb el suport del Vicerectorat de Recerca i Transferència de Coneixement, el Col·legi Oficial d’Infermeres i Infermers de Barcelona, el Col·legi de Fisioterapeutes de Catalunya, i la Fundació Víctor Grífols i Lucas. També s’ha organitzat amb la col·laboració d’UDivulga Ciència i Societat de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.