Recerca

Cultura i Alzheimer

El projecte Cultura Alzheimer ja té a punt les activitats des d’ara i fins al desembre

El projecte Cultura Alzheimer: Vic, ciutat amigable de les persones amb demència a partir de l'art i la cultura, acaba de llançar la proposta d'activitats des de setembre fins a finals d’any. Aquest projecte, liderat per l'Ajuntament de Vic des de les regidories de Serveis socials i de Cultura, i coordinat des de la UVic-UCC, proposa activitats, totalment gratuïtes, pensades per a les persones amb demència o Alzheimer, i també per als seus cuidadors i familiars.

La nova programació compta amb activitats pensades específicament per a persones amb problemes de salut mental. Entre aquestes activitats s’hi compten visites comentades al Museu d’Art Medieval de Vic, al Centre d’Arts Contemporànies AC/VIC, al Museu de l’Art de la Pell i al Vic Punt Zero, a més dels concerts de Nadal de l’Orquestra Inclusiva i de l’Orquestra de l'Escola de Música.

Les recerques desenvolupades des de la Càtedra de Salut Mental (UVic-UCC/Althaia) i des del grup de Salut Mental i Innovació Social de la UVic-UCC (FCSB-CESS), així com la resta d'evidència científica, demostren l'impacte positiu que tenen l'art i la cultura, tant en la salut com en la participació social dels participants.

El projecte es va iniciar l'any 2019 i s’ha convertit en un referent en l'àmbit de país. Els antecedents els trobem en els projectes que el professor de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar (FCSB) Salvador Simó va liderar al costat d’institucions com el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (2017), l’Auditori Nacional i l'Orquestra Nacional de Catalunya (2018) i el Museu Thyssen Bornemisza de Madrid (2019-2021).

Així mateix, s'han desenvolupat consultories internacionals per a la Winnipeg Art Gallery al Canadà o el Museum Modern Art de Tiblisi a Geòrgia. Actualment, s'està ultimant un acord de col·laboració amb la Fundació Serralves de Porto. La intervenció a partir de l'art i la cultura és un dels àmbits d’expertesa del grau de Teràpia Ocupacional de la UVic-UCC.